• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research about the method of social work practical education oriented the changing process between strengths and power of students

Research Project

Project/Area Number 17K13893
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionHiroshima International University

Principal Investigator

Yamaguchi Mari  広島国際大学, 健康科学部, 准教授 (70441566)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords相談援助実習指導・実習 / ストレングス-パワー変容過程 / コンピテンス / ストレングス‐パワー変容 / 実習指導・実習 / 相談援助実習指導・相談援助実習 / ストレングス-パワー変容 / ストレングス / 相談援助実習・相談援助実習指導 / 社会福祉教育・実習
Outline of Final Research Achievements

The results of this research are (1) organizing the relationship between strengths, power, competence and competency, (2) suggestion of the changing process between strengths and power of students in social work practical education.
For(1), not only strengths and power, but also the concepts of competence and competency were focused and organized. As for (2), based on the arrangement of (1), I engaged to research about supervision and reflective practice. Also, in the final year, I reconsidered the positioning of group work in the social work practical education for the new training curriculum for students, together with other researchers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

継続研究の中で、学生が自らにストレングス視点を向けて成功体験を積み上げていく教育方法への関心が高いこと、学生自らのエンパワメント体験が支援対象のエンパワメントの意義の実感につながること、などを理解した。しかし学生のエンパワメント体験とソーシャルワーク実践能力としてのコンピテンスやコンピテンシーとを結びつけて言及した研究は少ない。そこで本研究は、相談援助実習指導・実習教育を通じて学生のストレングスをソーシャルワーク実践能力として変容させる過程展開方法を模索したことに意義があるといえる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ソーシャルワーク教育におけるグループワークの再考  ―2021年度からの新カリキュラムに焦点化して―2023

    • Author(s)
      山口真里・加藤由衣・西梅幸治
    • Journal Title

      広島国際大学医療福祉学科紀要

      Volume: 19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルワーク実習教育における学生のコンピテンス涵養の意義と課題 ―実習を経験した学生へのグループインタビューの分析から―2022

    • Author(s)
      加藤由衣・山口真里・西梅幸治
    • Journal Title

      中国・四国社会福祉研究

      Volume: 9 Pages: 17-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コンピテンスを涵養する実習スーパービジョン ―ソーシャルワーク教育におけるコンピテンス概念の検討をとおしてー2018

    • Author(s)
      山口真里・加藤由衣・西梅幸治
    • Journal Title

      広島国際大学医療福祉学部紀要

      Volume: 14

    • NAID

      40021877452

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルワーク教育における実習スーパービジョンの方法と課題 ―スーパービジョン過程での省察に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      山口真里・西梅幸治・加藤由衣
    • Organizer
      日本社会福祉学会 中国・四国地域ブロック 第51回 高知大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 広島国際大学 研究者要覧

    • URL

      http://www.hirokoku-u.ac.jp/research/health-science/mw/mari_yamaguchi.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi