• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of assertiveness training program to contribute to aggresive behavior prevention in early elementary school children

Research Project

Project/Area Number 17K13916
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Takahashi Hitoshi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 講師 (40523535)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsアサーション / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

In this study, assertiveness training program was developed for early elementary school students, aiming to develop appropriate self-expression skills, and adapted to the educational setting. The study included a consideration of the structure of assertiveness, a consideration of methods for developing assertiveness, and a consideration of the role of the instructor in developing assertiveness. The importance of not only the content of the program at a specific time, but also the importance of creating a classroom climate, better generalization, and support related to everyday school life was discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では近年の小学生の暴力等の状況をふまえ,暴力予防,適切な自己表現力の育成をめざしたアサーション・トレーニング・プログラムの開発研究が行われた。この分野ではあまり研究が進展していない小学校低学年児童を対象とした研究であった。アサーション・トレーニング・プログラムのさらなる工夫を研究していくという今後の研究の発展に向けた課題が見出された。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] An Analysis of Trends in Research on Methods of Assessing Children’s Assertion2021

    • Author(s)
      Takahashi, H., & Ito, Y.
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 1-7

    • DOI

      10.15027/50608

    • NAID

      120007002509

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018363

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校低学年児童のアサーション・トレーニング・プログラムの検討2024

    • Author(s)
      高橋均
    • Organizer
      日本感情心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものアサーション育成における指導者の役割の検討2023

    • Author(s)
      高橋均
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第7回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものアサーションを育成するプログラムの検討2022

    • Author(s)
      高橋均
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第6回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年児童におけるアサーションの構成の検討2020

    • Author(s)
      高橋均
    • Organizer
      日本精神衛生学会第36回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年児童のアサーションを育成する方法の検討2019

    • Author(s)
      高橋均
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第28回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものアサーションを育成する方法の分析2019

    • Author(s)
      高橋均
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第3回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものアサーションを評価する方法の研究動向の分析2018

    • Author(s)
      高橋均・伊藤優
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第2回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi