• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of posture education on university students' classroom engagement: Focusing on upright posture and mindfulness

Research Project

Project/Area Number 17K13927
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMomoyama Gakuin University of Education

Principal Investigator

Murakami Yusuke  桃山学院教育大学, 教育学部, 講師 (10780190)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords姿勢 / マインドフルネス / エンゲージメント / 学習環境 / 椅子 / 立腰姿勢 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

These studies conducted during the research period: (1) the effects of upright posture on concentration and normative consciousness in learning situations, and (2) the effects of mindfulness (the state of paying attention in a particular way: on purpose, in the present moment, and nonjudgmentally) and upright posture on mood in learning situations. (1)It was revealed that when students attend a university classroom learning in "Haruki chair" (designed to assist good posture), they are more likely to feel the class is more enjoyable and students cut the talking and listen, than in conventional chair. (2)Studies showed that when participants practiced mindfulness meditation in Haruki chair, they tended to feel less anger and more concentration after classroom learning than in conventional chair.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来,我が国では,「調身,調息,調心」に代表される心身一如の身体文化が存在した。授業中に発せられる「姿勢を正しましょう」という言葉には,身体的な構えを整えることで,授業に臨む心理的な構えを整えようとする意図が込められている。本研究は,こうした「良い姿勢」が,大学生の授業場面における気分や集中,授業への関与度に影響を及ぼすことを一部明らかにすることができた。昨今,学びに対する主体的で能動的な関わりが求められるが,学習内容や学習形態に限らず,学びの主体である「学習者の身体性」や学習環境へ着目することの意義を,実証的に明示できた点に意義が認められる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 立腰椅子を用いた学習場面での身体感覚とエンゲージメントの関連2019

    • Author(s)
      村上祐介・菅村玄二
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要

      Volume: 印刷中

    • NAID

      120007171554

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 立腰姿勢が大学生の授業に対する感情的エンゲージメントに及ぼす影響2018

    • Author(s)
      村上祐介・菅村玄二
    • Journal Title

      プール学院大学教育学部研究紀要

      Volume: 2 Pages: 153-164

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マインドフルな姿勢教育に向けて(シンポジウム:日本の身体文化にみるマインドフルネス)2019

    • Author(s)
      村上祐介
    • Organizer
      日本マインドフルネス学会第6回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 立腰椅子を用いた学習場面でのマインドフルネス呼吸法が気分に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      村上祐介・菅村玄二
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] マインドフルネス呼吸時の立腰姿勢が気分と自律神経機能に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      村上祐介・菅村玄二
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] マインドフルネス姿勢教育の可能性2018

    • Author(s)
      村上祐介
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi