• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of support methods for students with developmental disorders based on the performance promotion model

Research Project

Project/Area Number 17K13935
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionChubu University (2022)
Nagoya University (2017-2021)

Principal Investigator

Yamauchi Hoshiko  中部大学, 人文学部, 准教授 (00608961)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords発達障害 / 支援 / 大学生 / 学生相談 / 能力発揮促進 / 適応 / 学生 / 自閉スペクトラム症 / 能力発揮促進型支援 / 大学院生 / 学生支援 / 能力発揮促進モデル
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to obtain knowledge to develop a support method based on the "Performance Promotion Model," a support method that not only reduces difficulties of students with developmental disorders or with the tendency of developmental disorders, but also promotes the performance of their superior abilities. The results of the study showed that most of the relationship between the tendency of developmental disorders and maladaptation is mediated by the individual's subjective difficulties in life and lack of social support. In addition, a case study was conducted as a qualitative study, providing data on the status and environment of students with developmental disorders who were already performed well, which was not revealed in the quantitative study. From these findings, essential elements for new intervention methods were examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、これまで明らかにされてこなかった発達障害傾向と不適応を媒介する変数を量的に明らかにし、また、優れた能力を発揮している発達障害学生に関する質的データを得た。これらの基礎的資料に基づき、発達障害学生の不適応を解消することのみを目的とするのではなく、優れた能力の発揮を促進する支援方略に関する議論を行った。本研究の結果は、大学における発達障害学生の支援に新たな視点をもたらすものと思われる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 青年期の自閉症スペクトラム特性と心理的適応との関連 :生活上の困難とソーシャルサポートを媒介変数として2023

    • Author(s)
      山内星子, 杉岡正典, 鈴木健一, 松本真理子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 34(1) Pages: 19-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症流行下における大学生の心理的適応に関する要因2023

    • Author(s)
      山内星子, 杉岡正典, 松本寿弥, 鈴木健一, 松本真理子
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 25(2) Pages: 205-212

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の大学におけるLGBT等の現状と課題―教職員及び学生アンケート調査の結果から―2023

    • Author(s)
      三枝麻由美, 佐藤剛介, 山内星子
    • Journal Title

      大学のメンタルヘルス

      Volume: 5 Pages: 76-83

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症流行下における大学生支援実践の展開-2020 年度後半の実践報告-2023

    • Author(s)
      山内 星子, 鈴木 健一, 杉岡 正典, 松本 寿弥, 織田 万美子, 松本 真理子
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: 22(2)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナウイルス感染症流行時に入学した学生の心理的特徴 : 文系・理系・医療系別の検討2022

    • Author(s)
      山内 星子, 杉岡 正典, 鈴木 健一, 松本 寿弥, 織田 万美子, 松本 真理子
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 42(3) Pages: 222-229

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナウイルス感染症流行時に入学した学生の心理的特徴-文系・理系・医療系別の検討2022

    • Author(s)
      山内星子・杉岡正典・鈴木健一・松本寿弥・織田万美子・松本真理子
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 42(3)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の大学におけるLGBT等の現状と課題―教職員及び学生アンケート調査の結果から―2022

    • Author(s)
      三枝麻由美・佐藤剛介・山内星子
    • Journal Title

      大学のメンタルヘルス

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practice of University Student Support during the Spreading of COVID-192020

    • Author(s)
      山内 星子、松本 真理子、織田 万美子、松本 寿弥、杉岡 正典、鈴木 健一
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 20 Issue: 1 Pages: 47-54

    • DOI

      10.24583/jjspedit.20.1_47

    • NAID

      130008023042

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2020-12-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2018年度学生相談機関に関する調査報告2019

    • Author(s)
      杉岡正典・堀田亮・織田万美子・山内星子・鈴木健一
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021933594

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 名古屋大学学生相談総合センターにおけるグループワークによる援助活動の実際と課題2018

    • Author(s)
      杉岡正典・鈴木健一・山内星子・古橋忠晃・長島渉・横井綾・船津静代・井戸智子・栗原りえ・佐藤剛介・後藤悠里・李明憙・織田万美子・松本真理子
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 17 Pages: 3-11

    • NAID

      40021704529

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生の自主性を促進させる研究室での学生相談2018

    • Author(s)
      山田麻未・今村七菜子・鈴木健一・杉岡正典・山内星子
    • Journal Title

      名古屋大学学生雄段総合センター紀要

      Volume: 17 Pages: 31-35

    • NAID

      40021704551

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生相談機関における発達障害学生の来談状況と課題2017

    • Author(s)
      山内星子・杉岡正典・鈴木健一
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 16 Pages: 25-29

    • NAID

      40021700013

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 名古屋大学新入生の特徴と多職種連携の実際2017

    • Author(s)
      船津静代・大和田若葉・鈴木健一・杉岡正典・山内星子・古橋忠晃・長島渉・佐藤剛介・瀬戸今日子・後藤悠里・植田健男
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 16 Pages: 3-13

    • NAID

      40021699991

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理系科学者の創造性に対する臨床心理学からの接近2022

    • Author(s)
      松本真理子・田附紘平・野村あすか・松浦渉・山内星子・髙橋昇
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系科学者および理系大学院生の創造性-ロールシャッハ法とWAIS指標に対するクラスター分析の結果から-2022

    • Author(s)
      山内星子・松本真理子・田附紘平・野村あすか・松浦渉・髙橋昇
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における学部新入生の心理的適応-入学時と入学後半年後の縦断的調査から-2021

    • Author(s)
      山内星子・杉岡正典・鈴木健一・松本寿弥・織田万美子・松本真理子
    • Organizer
      学生相談学会第39回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 2大学協働のオンライングループセミナーの実践(2)-一次支援強化の取り組みと広報手段の工夫-2021

    • Author(s)
      織田万美子・松本寿弥・堀田亮・川上ちひろ・鈴木健一・杉岡正典・山内星子・松本真理子
    • Organizer
      学生相談学会第39回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における大学生の心理的適応とその関連要因2021

    • Author(s)
      小橋亮介・杉岡正典・山内星子・松本寿弥・織田万美子・鈴木健一・松本真理子
    • Organizer
      学校心理学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Well-being of Undergraduate and Graduate Students with ADHD Tendencies: Moderating Effects of Social Support2020

    • Author(s)
      Yamauchi, H., Matsumoto, H., Sugioka, M., Suzuki, K., Oda, M., & Matsumoto., M.
    • Organizer
      24th World Congress of the International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ASD傾向学生のWell-beingに関する検討 ―主観的困り感とソーシャルサポートの役割に着目して―2020

    • Author(s)
      山内星子・松本寿弥・織田万美子・松本真理子
    • Organizer
      第23回学校メンタルヘルス学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Present status and problems related to the clinical psychological support provided in a student counseling center in Japan (1): An analysis of sixteen years' statistics2018

    • Author(s)
      Kobashi, R., Yamauchi, H., Sugioka, M., Suzuki, K., Matsumoto, M.
    • Organizer
      Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Present status and problems related to the clinical psychological support provided in a student counseling center in Japan (2): An analysis focusing on support for parents and staff2018

    • Author(s)
      Yamauchi, H., Sugioka, M., Kobashi, R., Suzuki, K., Matsumoto, M.
    • Organizer
      Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Validation of an ASD- and AD/HD-related support needs scale in a graduate student sample2018

    • Author(s)
      Yamauchi, H., Ogura, M., Sugioka, M. & Suzuki, K.
    • Organizer
      Asia-Pacific Conference on Education, Social Studies and Psychology
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新たな学生相談体制構築の試み(1)ー”研究室カウンセラー”の派遣を通してー2017

    • Author(s)
      鈴木健一・杉岡正典・山内星子
    • Organizer
      日本学生相談学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi