• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Cognitive Behavior Therapy for University Students Experiencing Difficulty with Academic Adjustment

Research Project

Project/Area Number 17K13940
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Ogawa Sayaka  長崎大学, 保健センター, 助教 (80629171)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords修学不適応 / 大学生 / 認知行動療法 / 修学不適応感 / 不適応感
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed and examined the effectiveness of a cognitive-behavioral therapy program designed to reduce the sense of maladjustment to school for university students with a sense of maladjustment to school. The results showed that more than half of the participants who attended six sessions of the program showed improvement in their sense of school maladjustment one month after the intervention. In addition, BDI-II scores, which measure depressive symptoms, showed a significant decrease after one month of intervention compared to before the intervention. The total score of the GHQ-28, which measures mental health, also decreased significantly after one month of intervention compared to the pre-intervention period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,修学不適応感を持つ大学生を対象とし,修学不適応感の緩和を目的とした認知行動療法を作成し実施した。その結果,参加者に修学不適応感及び抑うつ症状,精神的健康の改善が示唆された。本研究の成果は,修学不適応感を持つ大学生の支援方法の発展につながると考えられる。また,学生相談研究の発展に寄与する研究であり,大学生の休退学予防のための重要な資料となる。そのため,学術的にも社会的にも意義のある研究と考えられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 大学生の修学不適応感と心理的苦痛の関連―大学1年次の修学不適応感と3年次の心理的苦痛の関連を中心として―2021

    • Author(s)
      小川さやか・田山 淳・矢内希梨子・林田雅希・Peter Bernick・古林正和・相良郁子・調 漸
    • Journal Title

      大学のメンタルヘルス

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 修学不適応感を持つ大学生に対する認知行動療法の効果2020

    • Author(s)
      小川さやか・矢内希梨子・田山淳
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a Cognitive Behavior Therapy Program for University Students Experiencing Difficulty with Academic Adjustment2019

    • Author(s)
      Sayaka Ogawa・Jun Tayama・Kiriko Yanai・Masaki Hayashida・Peter Bernick・Masakazu Kobayashi・Ikuko Sagara・Susumu Shirabe
    • Organizer
      25nd World Congress on Psychosomatic Medicine
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 修学不適応感を持つ大学生に対する認知行動療法の実践2019

    • Author(s)
      小川さやか・田山淳・矢内希梨子・林田雅希・Peter Bernick・古林正和・相良郁子・調 漸
    • Organizer
      第57回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育における学生支援 (3):CBTの効果的な活用 ハイリスク学生を対象とした集団認知行動療法の実践 ~長崎大学での取り組み~2018

    • Author(s)
      小川さやか
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生を対象にした精神的健康に関する縦断的研究2018

    • Author(s)
      矢内希梨子・小川さやか・田山淳
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学1年次の修学不適応感が3年次の心理的苦痛に与える影響2018

    • Author(s)
      小川さやか・田山淳・矢内希梨子・調 漸
    • Organizer
      第25回日本行動医学会学術総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 修学困難感とソーシャルサポートが精神的健康と学業成績に与える影響:医療系大学生を対象とした横断的研究2017

    • Author(s)
      西郷達雄・田山淳・小川さやか・武岡敦之・林田雅希・調漸
    • Organizer
      第49回日本医学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi