• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Kyoto School Philosophy of Education" from the Perspective of Shuzo Kuki's Philosophy of History: On the Basis of a Comparative Study of Kuki and Nishida

Research Project

Project/Area Number 17K13972
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Furukawa Yuji  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50758448)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords九鬼周造 / 西田幾多郎 / 偶然性 / 自由 / 道徳教育 / 道徳 / 文化 / 歴史 / 多様性 / 歴史哲学 / 多文化主義 / 運命 / 自然 / 習慣 / 必然性 / 道徳的実践 / 教育
Outline of Final Research Achievements

Based on studies of the philosophies of Shuzo Kuki and Kitaro Nishida, I have conducted an evolving philosophical examination of contemporary practical educational issues. Specifically, I have critically examined "university reform" and the state of moral education in elementary and junior high schools. Neither of these considerations is directly based on the philosophies of Kuki and Nishida, but I draw suggestions from their ideas on the problems of contingency and freedom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

偶然性や自由の問題を中心とする九鬼周造や西田幾多郎の哲学を基盤としながら、現代の実践的な教育的諸問題について原理的な批判的考察を行なった点に本研究の学術的意義および社会的意義がある。「大学改革」の問題については、90年代以来の「大学改革」政策が、研究・教育の様々な意味での偶然性を排除することによって、むしろ研究・教育の豊かさを奪っていることを明らかにした。道徳教育の問題については、特に自由・自律の哲学的な意味と価値を明らかにした。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 8 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 九鬼周造の人生と哲学2020

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      心の危機と臨床の知

      Volume: 21 Pages: 97-114

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小・中学校道徳科及び社会科、並びに高等学校公民科の接続・連携に向けて : 予備的考察としての新学習指導要領の分析2019

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 70(1) Pages: 41-51

    • NAID

      120006730740

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「大学改革」におけるPDCAサイクルの批判的考察(3)(完):偶然性を生かすマネジメントサイクルの構築に向けて2019

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 69(2) Pages: 73-86

    • NAID

      120006596086

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] PDCAサイクルと偶然性の問題2018

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      IDE:現代の高等教育

      Volume: 603 Pages: 14-19

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「市民の国」は「サムライの国」:道徳教育における普遍性と多様性2018

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      學鐙

      Volume: 115(4) Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校道徳教科書における「愛国心」の取り扱いについて:教育出版と光文書院を事例として2018

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 68(2) Pages: 47-57

    • NAID

      120006395419

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 異領域の多角的視野を活かした教養科目「生きる」の教育効果の測定(1) : 量的分析を中心に2018

    • Author(s)
      幸坂健太郎、大谷周子、柚木朋也、川邊淳子、佐々木貴子、西原千博、和田恵治、平岡俊一、古川雄嗣、前上里直、宮前耕史、長根智洋
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 68(2) Pages: 223-233

    • NAID

      120006395384

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] エーリッヒ・フロムにおける「愛」の概念とその教育学的示唆について2018

    • Author(s)
      古川雄嗣、宮北琴子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 68(2) Pages: 31-46

    • NAID

      120006395382

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「大学改革」におけるPDCAサイクルの批判的検討(2・続):三つの批判類型とその本質2017

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 68(1) Pages: 41-51

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] PDCAサイクルと大学入試改革2021

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      大学コンソーシアム京都
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 体験的北海道論―地方切り捨ての末路2020

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      モラルサイエンス・コロキアム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「公民」とは何か2020

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      北海道高等学校教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 九鬼周造の人生と哲学2019

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      甲南大学人間科学研究所
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 道徳教育は「市民」を育成できるのか―拙著『大人の道徳』をめぐって2019

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      「日本文明」研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『大人の道徳』について2019

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      道徳教育学フロンティア研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] PDCAサイクルという「鉄の檻」2019

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 偶然性を組み込んだマネジメントサイクルの構築に向けて:PDCAサイクルを問い直す2017

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      甲南大学教員組合シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本人の自然観」という問題2017

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Organizer
      京都大学こころの未来研究センター「こころの思想塾」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか2021

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090457
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育学年報12 国家2021

    • Author(s)
      青木栄一ほか
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860206
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育の変遷・展開・展望2021

    • Author(s)
      日本道徳教育学会全集編集委員会、押谷 由夫、貝塚 茂樹、高島 元洋、毛内 嘉威
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030864
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか―歴史・理論・実践2021

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090457
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大人の道徳:西洋近代思想を問い直す2018

    • Author(s)
      古川雄嗣
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      東洋経済新報社
    • ISBN
      9784492223833
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 反「大学改革」論:若手からの問題提起2017

    • Author(s)
      藤本夕衣、古川雄嗣、渡邉浩一
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779510816
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi