• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teachers' Positionality and Political Neutrality in Political Education:From Arendt to Ranciere

Research Project

Project/Area Number 17K13976
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionRikkyo University (2018-2019)
The University of Tokyo (2017)

Principal Investigator

TANAKA Tomoki  立教大学, 経営学部, 助教 (60780046)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / ハンナ・アレント / ジャック・ランシエール / ラディカル・デモクラシー / 教育政治学 / 教育哲学 / ラディカルデモクラシー / 政治教育
Outline of Final Research Achievements

This research project explores and reconsiders the educational relationship (an teacher-student relation) within political education, referring unique theories about education Hanna Arendt and Jacque Rancher stated originally in their thoughts on politics. This reconsideration resulted in both theoretical and practical implications of what the new political neutrality be for the re-politicization of education. As its main outcome, the roles teachers and teaching materials must perform under the current situation of starting the new subject “Koukyou”, with the aim to encourage political subjectification of learners, are specified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「18歳選挙」の実施、そして新科目「公共」の設置という流れのなかで、学校教育における主権者教育がいっそう重要なものとなっている。こうしたなかで、教育や教師の「政治的中立性」をいかに担保するのかが厳しく問われることになるが、本研究は「中立性」それ自体の捉え直しを通じて、18歳選挙時代の―すなわち、子どもが政治的存在であることを前提とした―政治教育において教師と子どもの関係や、子どもと世界をつなぐ媒体である学習教材のあり方を模索する試みに一定の貢献を果たすものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 教育哲学研究は道徳授業にどう貢献できるか2020

    • Author(s)
      鈴木 篤、山岸 賢一郎、塚野 慧星、田中智輝、山中(植田) 翔、宮川 幸奈
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 20-25

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヨナスとアレント ―出生をめぐる思想と未来への責任―2020

    • Author(s)
      戸谷 洋志、石神真悠子、田中智輝、田中直美、村松 灯
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] H.アレントの思想形成過程における教育への問い:世界疎外論に着目して2019

    • Author(s)
      田中智輝
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 119 Pages: 71-89

    • NAID

      40022077413

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「世界」の継承と更新に向けた「過去への態度」ーH. アレントによる近代教育批判の時間的次元に着目して2017

    • Author(s)
      田中智輝
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 116 Pages: 120-138

    • NAID

      40021667932

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ヨナスとアレント-出生をめぐる思想と未来への責任2019

    • Author(s)
      戸谷 洋志、石神真悠子、田中智輝、田中直美、村松 灯
    • Organizer
      教育思想史学会29回大会コロキウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育哲学研究は道徳授業にどう貢献できるか2019

    • Author(s)
      鈴木篤、山岸賢一郎、塚野慧星、田中智輝、山中(植田)翔、宮川幸奈
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の政治的主体化を考える:18歳選挙権時代の政治教育2019

    • Author(s)
      田中智輝、村松灯
    • Organizer
      NPO法人6時の公共学習会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] H.アレントにおける近代教育批判の射程2017

    • Author(s)
      田中智輝
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi