• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International comperative study on political neutrality of educational contents

Research Project

Project/Area Number 17K13978
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

TAKEKAWA Shinya  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30513311)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育内容の政治的中立性 / カナダ / 批判的リテラシー / オーストラリア / カリキュラム / 中立性 / 社会的正義 / カナダ・オンタリオ州 / 知識構築 / 政治的中立性 / 教育内容
Outline of Final Research Achievements

This study tried to propose the model of politically neutral curriculum through comparing and analyzing two countries, Australia and Canada, regarding to systems and contents of school curriculum and pedagogy. Through this research, I could show a possible model of ensuring the political neutrality of educational content by reflecting the complexities and conflicts of views, values, facts and conflicts of various things that exist in society. I also suggested the importance of pedagogical neutrality which is challenging the social and political construction of knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦後日本の学校教育は、政治的中立性を「政治性の排除・非政治性」として捉え、教育内容や実践において権力関係を顕在化することを拒否してきた。しかし、選挙権が18歳に拡大されたことから、政治教育やシティズンシップ教育を推進する動きも活発化し、また「多様性」が社会のみならず学校においても中心的な言葉になりつつある。本研究の分析から明らかになった教育内容の政治的中立性を担保するシステムと教育実践の構造は、こうした現状に直面する学校の教師、ひいては政策レベルの教育内容を検討する際の具体的な参照モデルを提供することになると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] University of British Columbia(カナダ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] スタンダード化される授業づくりの現在と批判的リテラシー教育の今日的意義2017

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 1-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州における学力と多様性の保障―「卓越性か公正か」の二項対立を超える試み―2017

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 3 Pages: 29-34

    • NAID

      120006467898

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 求められる学力の内実とその育成に向けた取り組みに関する研究 ―カナダ・オンタリオ州の事例―2017

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      オセアニア教育学会第21回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] The Handbook of Critical Literacies2021

    • Author(s)
      Jessica Zacher Pandya, Raul Alberto Mora, Jennifer Helen Alford, Noah Asher Golden, Roberto Santiago de Roock
    • Total Pages
      552
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367902599
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] オーストラリア・ニュージーランドの教育(第三版)2020

    • Author(s)
      青木麻衣子・佐藤博志編著
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915784
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの幸せを実現する学力と学校―オーストラリア・ニュージーランド・カナダ・韓国・中国の「新たな学力」への対応から考える2019

    • Author(s)
      木村裕 竹川慎哉
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925147
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「教育課程とカリキュラム」根津朋実編著『教育課程 (MINERVAはじめて学ぶ教職 10)』2019

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084869
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「授業研究と教師の力量形成」子安潤編『教科と総合の教育方法・技術』2019

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028403
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi