• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Evaluation and Improvement of the Quality of Education in Alternative Schools in the Netherlands

Research Project

Project/Area Number 17K13982
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Okumura Yoshimi  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (30758991)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsオランダの教育 / オルタナティブスクール / 教育評価 / 学校改善 / オルタナティブ・スクール / 教育改善 / 学校評価
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to find effective ways to evaluate education in order to maintain and improve educational quality. A literature review and field study were used as the research method to analyze the educational evaluation system in the Netherlands. Methods of educational evaluation, maintenance, and improvement in alternative schools like Dalton and Montessori schools were also determined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業・カリキュラム・学校レベルの教育評価や質の維持・改善に関する取り組みや研究は、多くの場合個別に行われる傾向があったことに対し、本研究ではそれらをつなぐ視点を持って研究を進めた。また、これまで研究が手薄であったオランダのダルトンスクールやモンテッソーリスクールを含めて研究を実施してきた。それにより、オランダのオルタナティブスクールにおける具体的な教育評価や質の維持・改善のあり方を明らかにすることができた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] オランダにおけるダルトンスクールの教育の質改善に関する一考察2019

    • Author(s)
      奥村好美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 65-72

    • NAID

      120006726679

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オランダにおけるピースフルスクールの授業づくりに関する教育方法学的一考察―日本での授業づくりに活かすために―2018

    • Author(s)
      奥村好美、萩野奈幹
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 149-157

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ルーブリックとチェックリストによる評価結果の関連性の検討―効果的な使い分けのために―2018

    • Author(s)
      宮田佳緒里、奥村好美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 52 Pages: 107-116

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 兵庫県A市における公立小・中学校の学校評価の実態に関する一考察―アンケートの内容に着目して-2018

    • Author(s)
      奥村好美、小池理平
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 52 Pages: 127-134

    • NAID

      120006407271

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] オランダにおけるモンテッソーリスクールの教育の質の評価2020

    • Author(s)
      奥村好美
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校の多様性・子どもの多様性を尊重する教育とは?~オランダの事例から~(シンポジウム「海外の実践から日本型インクルーシブ教育を考える―子どもの多様性、学校の多様性をふまえて―」にて)2020

    • Author(s)
      奥村好美
    • Organizer
      日本LD学会第3回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「オランダの場合」(ラウンドテーブル「変動する世界の入試改革」にて)2019

    • Author(s)
      奥村好美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Japanese Lesson Plans Based on a Foreign Lesson Program: A Collaborative Study2019

    • Author(s)
      Yoshimi Okumura & Namiki Hagino
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Adopting a Dutch program in Japanese moral education through a collaborative lesson study2019

    • Author(s)
      Namiki Hagino & Yoshimi Okumura
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オランダのイエナプラン教育における教育評価に関する一考察―真正の評価論の視点から―2018

    • Author(s)
      奥村 好美
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オランダにおけるダルトン・プランのカリキュラム改善に関する一考察2017

    • Author(s)
      奥村好美
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] よくわかる教育評価 第3版2021

    • Author(s)
      田中耕治編著、奥村好美、他22名
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091645
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 変動する大学入試―資格か選抜か ヨーロッパと日本2020

    • Author(s)
      伊藤実歩子編著、奥村好美、他9名
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469222722
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学びをめぐる多様性と授業・学校づくり2020

    • Author(s)
      宇野宏幸、一般社団法人日本LD学会第29回大会実行委員会編、奥村好美、他13名
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760834211
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] (シリーズ・人間教育の探究②)人間教育をめざしたカリキュラム創造―「ひと」を教え育てる教育をつくる2020

    • Author(s)
      梶田叡一、浅田匡、古川治監修、古川治、矢野裕俊編著、奥村好美、他12名
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088447
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      日本カリキュラム学会編(執筆者:奥村好美、他52名)
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校新指導要録改訂のポイント-―新3観点による資質・能力の評価がわかる!2019

    • Author(s)
      石井英真、西岡加名恵、田中耕治編(執筆者:奥村好美、他33名)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806561
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] よくわかる教育課程 第2版(学校評価、オランダのカリキュラム等を担当)2018

    • Author(s)
      奥村好美(田中耕治編)
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新しい教職教育講座6 教育課程・教育評価(第12章カリキュラム評価と学校評価担当)2018

    • Author(s)
      田中耕治・細尾萌子編
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi