• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the significance of composing physical environments in the classroom for young children according to her/his representational process.

Research Project

Project/Area Number 17K13984
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University of Education (2019-2021)
Nara University of Education (2017-2018)

Principal Investigator

Sagawa Sakiko  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (90772327)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords幼児 / 環境構成 / 造形表現 / 素材 / アクションリサーチ / 協働 / アクション・リサーチ / 環境 / 遊び / 創造性 / 協同 / 製作 / 幼児期 / 「見せる」行為 / 相互作用
Outline of Final Research Achievements

This study examined how nursery teachers can compose physical environments based on their understanding of an individual child’s needs. An action research was conducted in classrooms at a nursery school through collaboration between the researcher and the nursery teachers. We chose a child for whom the classroom teacher felt that some pedagogical action was required.
The results supported the hypothesis that it is important to create an environment of ‘calm’ that offers the opportunity for the‘emergence and holding of images’ and ‘encounter with materials’.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の重要性は、第1に、幼児と素材とのかかわりを詳細に検討したことである。第2に、具体的な素材環境のあり方を提案し、実践の改善につなげたことである。第3に、アクション・リサーチにより,保育者と研究者が協働して素材環境について考え、改善することで、保育者の教材研究や環境構成に関する意識の変容を生みだしたことである。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 保育者の「その子」の捉えに基づく3歳児クラスの素材環境構成の検討2022

    • Author(s)
      佐川早季子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 140 Pages: 71-82

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 年度初めにおける子どもとのかかわり方の幼小比較 ―保育者及び小学校教師へのインタビューをもとに―2022

    • Author(s)
      森田水加穂, 黒瀬悠巴, 前田 玄, 佐川早季子
    • Journal Title

      京都教育大学総合教育臨床センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 61-70

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] こどもが育つ造形2019

    • Author(s)
      佐川早季子
    • Journal Title

      美育文化ポケット

      Volume: 24 Pages: 44-44

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 4歳児の製作場面におけるモノを他者に「見せる」行為の機能の検討2018

    • Author(s)
      佐川早季子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 6 Pages: 128-143

    • NAID

      40021585023

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育者の「その子」の捉えに基づく3 歳児クラスの素材環境の検討2021

    • Author(s)
      佐川早季子
    • Organizer
      保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] レッジョ・エミリアの視点から読み解く日本の保育の営み2019

    • Author(s)
      佐川早季子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典2021

    • Author(s)
      中坪史典, 山下文一, 松井剛太, 伊藤嘉余子, 立花直樹
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090846
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新しい保育講座 保育内容「表現」2019

    • Author(s)
      小林紀子, 砂上史子, 刑部育子
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623085457
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi