• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on Professional Standards and Action Research Programmes for School Leaders

Research Project

Project/Area Number 17K13986
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

KANAGAWA MAKIKO  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (40452601)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsスクールリーダー教育 / 専門職基準 / アクションリサーチ / 専門職スタンダード / 教職キャリアを通じた専門職学習 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The points revealed in this study are as follows. 1.It is important that professional standards are selected and implemented between nurturing "personal value and commitment" and "strategic vision" rather than enumerating "professional behaviour" by functional analysis. Only in addition to the “professional standards”, “leadership development framework” and “professional learning model”, will it be possible to ensure consistency and wholeness in education throughout the teaching career, and also to give learners a sense of ownership. Also, instead of subdividing learning by making learning programmes and evaluation items correspond to the contents of professional standards as a checklist, it is a tool to form questions about the learner's own identity and make sense for school improvement strategies. It means that you have to treat it as holistic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、教員養成の高度化政策の中で、教職大学院を中心としたわが国のスクールリーダー教育においては、「理論と実践の往還」の理念のもと、勤務校での学校改善と連動させた実践研究を中心に据えたカリキュラムが構築される等、アクションリサーチの発想と手法を概ね踏襲した教育が展開されている。しかしながら、各自治体が作成する「人材育成指標(専門職基準)」の在り方とその活用(教育プログラムとの連動)、また「理論と実践の往還」という理念に関する議論は未成熟である。そうした現状に対して、理論的・実践的示唆を与える研究である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 「スコットランドにおけるスクールリーダー教育プログラムの基本枠組みに関する考察(2)」2020

    • Author(s)
      金川舞貴子
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 65 Pages: 31-36

    • NAID

      40022229825

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(4)-「スクールリーダー教育者」の専門性開発の視点から-2020

    • Author(s)
      曽余田浩史、金川舞貴子、大空秀文、長沼正義、佐々木優
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 65 Pages: 327-338

    • NAID

      40022229521

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職大学院における「学校マネジメント」教育の課題と展望2018

    • Author(s)
      曽余田浩史、福本昌之、熊丸真太郎、金川舞貴子
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 63 Pages: 797-808

    • NAID

      40021579123

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スコットランドにおけるスクールリーダー教育プログラムの基本枠組みに関する考察(2)2019

    • Author(s)
      金川舞貴子
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(4)-「スクールリーダー教育者」の専門性開発の視点から-2019

    • Author(s)
      曽余田浩史、金川舞貴子、大空秀文、長沼正義、佐々木優
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院における「学校マネジメント」教育の課題と展望~学校改善に資する教育実践2017

    • Author(s)
      金川舞貴子
    • Organizer
      中国四国教育学会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院のスクールリーダー教育における教育経営学の課題2017

    • Author(s)
      金川舞貴子
    • Organizer
      日本教育経営学会若手研究者ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi