Project/Area Number |
17K13992
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
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Research Institution | Tokyo University of Marine Science and Technology (2022) Iwate Prefectural University (2017-2021) |
Principal Investigator |
Hatakeyama Dai 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (10616303)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | カリキュラム意識 / 拡張的学習 / 変革力のあるエージェンシー / 単元学習 / プロジェクト型学習 / 新教科開発 / 教師の学び / 教師の認識論 / 進歩主義教育 / 活動理論 / 拡張的学習論 / 教師の主体性 / プロジェクト論 / 教える / 子どもを知る / 分析的教育哲学 / ケアリング論 / 拡張的変容 / 単元学習論 / 認識論的転換 / 教育実践の創造 / 教育学 / カリキュラム |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed trends in Japanese style unit learning, project-based learning, and new subject development as case studies. It then analyzed the perception of "curriculum awareness" held by schoolteachers involved in these educational practices. The following points could be clarified as a result of this study; (1) the nature of the concept of "curriculum awareness", (2) the reality of teachers' learning that promotes the formation of "curriculum awareness", and (3) the reality of teachers' "transformative agency" as a condition for creating "curriculum awareness".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は、第一には、これからの学校において広く実践されていく可能性のある単元開発やプロジェクト型学習、教育課程特例校制度等を活用した新教科開発について、とりわけそれらの営みを支える教師の認識や学びという観点から、理論的な知見を提供するものである。しかし、「カリキュラム意識」という概念を明確化できたことによって、これまでにはない新しいタイプの教育実践を創り出していく「教える人」の認識のあり方の研究や、そうした人々の実践にも理論的に寄与し得る成果が得られた。
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