• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Teachers' "Curriculum Awareness" in Unit Learning, Project-Based Learning, and New Subject Development

Research Project

Project/Area Number 17K13992
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTokyo University of Marine Science and Technology (2022)
Iwate Prefectural University (2017-2021)

Principal Investigator

Hatakeyama Dai  東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (10616303)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsカリキュラム意識 / 拡張的学習 / 変革力のあるエージェンシー / 単元学習 / プロジェクト型学習 / 新教科開発 / 教師の学び / 教師の認識論 / 進歩主義教育 / 活動理論 / 拡張的学習論 / 教師の主体性 / プロジェクト論 / 教える / 子どもを知る / 分析的教育哲学 / ケアリング論 / 拡張的変容 / 単元学習論 / 認識論的転換 / 教育実践の創造 / 教育学 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed trends in Japanese style unit learning, project-based learning, and new subject development as case studies. It then analyzed the perception of "curriculum awareness" held by schoolteachers involved in these educational practices. The following points could be clarified as a result of this study; (1) the nature of the concept of "curriculum awareness", (2) the reality of teachers' learning that promotes the formation of "curriculum awareness", and (3) the reality of teachers' "transformative agency" as a condition for creating "curriculum awareness".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、第一には、これからの学校において広く実践されていく可能性のある単元開発やプロジェクト型学習、教育課程特例校制度等を活用した新教科開発について、とりわけそれらの営みを支える教師の認識や学びという観点から、理論的な知見を提供するものである。しかし、「カリキュラム意識」という概念を明確化できたことによって、これまでにはない新しいタイプの教育実践を創り出していく「教える人」の認識のあり方の研究や、そうした人々の実践にも理論的に寄与し得る成果が得られた。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 多層的世界を生きる「子ども」という存在―「子どもを知る」という教育行為の今日的意味―2020

    • Author(s)
      畠山 大
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 68(6) Pages: 12-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 創造的な教育実践を生み出す教師の「拡張的学習」―大村はまにおける単元学習の生成過程の再分析―2018

    • Author(s)
      畠山大
    • Journal Title

      活動理論研究

      Volume: 3 Pages: 1-14

    • NAID

      40021912915

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ことば」の学びにおいて「記録」が持つ意味とは何か―大村はまの「学習記録」とポートフォリオ評価論の比較分析―2017

    • Author(s)
      畠山大
    • Journal Title

      「ことば」と「教育」

      Volume: - Pages: 65-93

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 岩手県立大学教職課程における「生徒指導論」及び「特別活動論」の意義と課題(1)―教育方法・カリキュラム研究の視点から―2017

    • Author(s)
      和山博人、畠山大
    • Journal Title

      リベラル・アーツ

      Volume: 12 Pages: 45-57

    • NAID

      120006461672

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本の学校の改革可能性を考えるー2つの方向性が示す課題と可能性(指定討論)2022

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      世界新教育学会 2022年度WEF国際教育フォーラム シンポジウム「日本の教育改革を再考する」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育・幼児教育から子どもの育ちを拡張する2022

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      令和3年度那須町保育園等研修
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「拡張する学校」の条件とは何か(ラウンドテーブル「拡張する学校を創る―活動理論・拡張的学習・変革的エージェンシー」指定討論)2021

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 形成的介入における「介入者」の条件とは何か(シンポジウム「日本の学校における形成的介入研究の可能性」)2021

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      活動理論学会第7回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 野村芳兵衛の教育思想研究が示す教育(哲)学的な可能性とは何か2021

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      活動理論学会主催 『野村芳兵衛の教育思想』(冨澤美千子著)出版記念シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「拡張的学習」論に基づく「教える」という営みの再構築が持つ課題と可能性2020

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「関わる力」から保育・教育を捉え直す2020

    • Author(s)
      畠山 大
    • Organizer
      令和2年度那須町保育園等研修
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教える」ことに対する教師の学びはいかにして起こるのか―新教科開発における教育関係者の認識の変容過程―2019

    • Author(s)
      畠山大
    • Organizer
      活動理論学会夏季合宿研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践の創出という教師たちの「学び」―活動理論に基づく教師の認識変容の事例研究―2019

    • Author(s)
      畠山大
    • Organizer
      活動理論学会活動理論研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域に根ざした教育と幼保小中一貫教育―学びの「拡張」に向けて2018

    • Author(s)
      畠山大
    • Organizer
      那須町教育振興会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 単元学習・プロジェクト型学習・新教科開発に見る教師の「カリキュラム意識」の研究 研究成果論集2023

    • Author(s)
      畠山 大
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新時代の教育課程論2022

    • Author(s)
      山内 紀幸、本田 伊克、山崎 雄介、藤本 和久、畠山 大、子安 潤、木村 裕、遠藤 貴宏、今井 茂樹、山内 淳子、樫原 紳介、川口 洋、石井 稔、滝沢 潤
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592513
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもと共に育ちあうエピソード保育者論(第2版)2020

    • Author(s)
      井上孝之・山﨑敦子(編)
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860154974
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育課程論2018

    • Author(s)
      尾崎博美、井藤元、室井麗子、岸本智典、畠山大、関根宏朗、中島夏子、八木美保子、萩原真美、柴田紀子、鈴木学、小室弘毅、足立佳菜、高橋春菜、矢田訓子、田村恵美、井谷信彦
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512674
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教職概論2017

    • Author(s)
      井藤元、平石晃樹、尾崎博美、岸本智典、山本一生、高宮正貴、荒井英治郎、広瀬悠三、畠山大、浅井宗海、井谷信彦、羽野ゆつ子、河野桃子、帖佐尚人、米川泉子、米津美香、小室弘毅
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779511462
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi