• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Making sense of private sector entrance into public education in England and its implications for Japanese education system

Research Project

Project/Area Number 17K14001
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionDaito Bunka University

Principal Investigator

Nakata Koichi  大東文化大学, 文学部, 准教授 (40634960)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsイングランド / 英国 / アカデミー / 公設民営学校 / 人種 / 階級 / 学力 / 学校の民営化 / ガバナンス / スタンダード / 教育政策 / 学校ガバナンス / 民営化
Outline of Final Research Achievements

This study examines the academies programme in England. Academies are publicly funded independent schools. This research confirms that the system can be positioned as a consequence of the cumulative impact of neoliberal educational reforms there. Secondly, it points out that the 'success' of a flagship school that has been seen as an anecdotal practices remain controversial. During the research grant period, I have exchanged insights with English researchers, organised academic roundtables in Tokyo, published Japanese translations of latest empirical research in the UK, and published articles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

結果責任体制、民間参入、分権と集権の再配置といった改革が進行するという点では、日本とイングランドは、類似した状況にある。このことを踏まえ、本研究では、アカデミー政策を具体例として、英国における教育改革の特質を理論的に把握し、その含意を日本の教育政策に照らして論じた。複数の論文を公刊するとともに、英国における先端的実証研究の邦訳を行い、日本の教育実践や政策に対して問題提起を行えた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] NPM改革下におけるコミュニティ・スクールの行方:脱政治化・責任化の中で2020

    • Author(s)
      仲田康一
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(4) Pages: 482-494

    • NAID

      130008105807

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イングランドにおける新自由主義教育改革と日本への示唆 ~クルツ博士の講演に寄せて~2019

    • Author(s)
      仲田康一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 150-152

    • NAID

      120006919860

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「スタンダード化」時代における教育統制レジーム2018

    • Author(s)
      仲田康一
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 44 Pages: 2-19

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育のスタンダード/スタンダード化の現在地2018

    • Author(s)
      仲田康一
    • Organizer
      第2回「公教育の臨界」研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学力工場の社会学2020

    • Author(s)
      クリスティ・クルツ、仲田 康一、濱元 伸彦
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750351326
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 第5回教員養成コロキアム(大東文化大学教職課程センター主催)「イギリスの学校・イギリスの教師」(於 大東文化大学)2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 研究会「Factories for Learning」(研究代表者主催)(於 東京大学)2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi