• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on inclusive community systems that promote children's rights

Research Project

Project/Area Number 17K14005
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTokai Gakuen University

Principal Investigator

ITO Kenji  東海学園大学, 教育学部, 准教授 (30781471)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords子どもの権利 / 子ども条例 / 関係的権利 / 権利擁護 / 子ども行政 / 意見表明 / スクールロイヤー / 子ども支援 / 教育行政 / 教育法 / 教育行財政 / 子ども・若者支援 / 学校づくり / 教育法学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the issue of children's rights in community policy. Child's Right demands the appropriate daily relationship between children and adults in schools and communities. It is different from the concept of a right to self-determination based on independent human rights. Because of the dependent nature of children, it is necessary to accept children within the relationship with others, and it should be avoided to deny dependence of them for the aim to be independent. To secure the rights of the child, it is unavoidable, through the cumulative practices of listening to the voice of the child, to solve the background problems based on the social context.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、自治体子ども・若者施策の推進に向けた子ども条例に着目し、子どもの権利保障の視点から検討することで、一時的な政策動向や社会情勢にとらわれない安定的・継続的な地域社会システムのあり方を追求する点に社会的な意義を有する。また、地域社会とは、多様な人びとが非対称的に依存し合い生活する空間であり、そこでの子どもの権利保障は社会科学研究における重要な課題である。子どもの権利研究として、「保護か自律か」のリベラリズムの権利観ではなく、子どもの成長・発達に不可欠な配慮(ケア)を公正に保障するための関係的な権利観に着目し、子どもの実態に基づいて理論的精緻化を図っていく点に学術的な意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもの権利擁護機関に関する制度的検討 ―条例に基づく子どもの権利擁護制度の特徴と課題―2021

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Journal Title

      東海学園大学研究紀要・人文科学研究編

      Volume: 第26巻 Pages: 1-13

    • NAID

      120007006998

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの権利保障における意見表明権の意義2021

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 第50号 Pages: 111-120

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの権利を保障する「対話のある学校づくり」2020

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Journal Title

      「学習環境調査に基づく対話のある学校づくり」ハンドブック

      Volume: - Pages: 40-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの権利論と社会的包摂2019

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Journal Title

      グローバル化時代における包摂的な教育制度・行政システムの構築に関する国際比較研究(科研:26285169、研究成果報告書)

      Volume: - Pages: 109-115

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Loci and Structures of Dropout from High Schools : Analysis of 64 Cases in Hokkaido Prefecture2018

    • Author(s)
      横井敏郎、伊藤健治、横関理恵
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 131 Pages: 111-144

    • DOI

      10.14943/b.edu.131.111

    • NAID

      120006489834

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2018-06-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育におけるシティズンシップ教育の課題2017

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Journal Title

      東海学園大学教育研究紀要

      Volume: 第2巻第1号 Pages: 53-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] わが国におけるスクールロイヤー(制度)の現状と課題 ─アンケート調査結果に基づく考察─2020

    • Author(s)
      松原信継・間宮静香・伊藤健治
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 分散型リーダーシップによる学校と教育委員会の新しい関係形成の実践的研究-「学習環境調査に基づく対話のある学校づくり」プログラムの開発2019

    • Author(s)
      坪井由実、伊藤健治、篠原岳司、辻村貴洋、福島賢二、藤岡恭子、松原信継、柳林信彦、渡部昭男
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ケアの理論による子どもの権利概念の捉え直し―関係性に基づく権利保障の課題―2018

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 鳥取県南部町における地域と学校の協働を土台とした新展開2018

    • Author(s)
      渡部昭男、伊藤健治、永江多輝夫、藤岡恭子、坪井由実
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育行政学(第3版)2020

    • Author(s)
      横井敏郎、坪井由実、辻村貴洋、伊藤健治、篠原岳司、安宅仁人、市原 純ほか
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917849
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi