• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a practical ESD theory cultivating young children's ecological imagination

Research Project

Project/Area Number 17K14006
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionShiga University (2018-2019)
Osaka Shoin Women's University (2017)

Principal Investigator

Yamamoto Issei  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (70737238)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords保育 / 幼児教育 / 生態想像力 / ESD(持続発展教育) / 生きていること / 環境 / 出会い / 持続発展教育(ESD) / 想像力 / 持続発展教育(ESD) / 生活 / 生成発展カリキュラム / 教育学 / 保育学
Outline of Final Research Achievements

This research constructed a practical ESD theory cultivating children’s ecological imagination. The theory reconceptualized ecological imagination as ‘the imagination for connection between lives,’ ESD as a process to produce teachers’ and children’s encountering with accompanying lives and to enhance understanding of these lives and environments. In addition, we developed a supporting tool for ESD which visualized the expansion of ecological imagination.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

哲学や環境人文学の分野で構築されてきた「生態想像力」の理論的枠組みを拡張し、幼児期のESDの実践理論へと発展させた。持続可能な社会づくりへ向けた幼児期の教育実践の在り方が模索されるなかで、身近な生命や環境と出会い、出会いについて省察しながら生態想像力を広げていくひとつのモデルが示された。また、支援ツールの開発を行ったことによって、ESD実践を行う保育者が理論と実践を架橋していくための手がかりが提示された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「生きていること」の共有としての教育-ティム・インゴルドの「線」概念による幼児期の自然体験の考察2020

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 35-44

    • NAID

      40022268675

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生成発展カリキュラムにおける想像力の位置づけについての考察―デューイとルソーの想像力概念を通して―2018

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      樟蔭教職研究

      Volume: 2 Pages: 53-61

    • NAID

      120006383629

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育場面における生態想像力についての研究2019

    • Author(s)
      山本一成・森本信也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Children's ecological imagination from commonplace things: education for sustainable development as becoming2019

    • Author(s)
      Issei Yamamoto
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 20th annual conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Visualizing ecological imagination toward education for sustainable development in early childhood: mapping the meshwork of lines2019

    • Author(s)
      Issei Yamamoto & Hiraku Nakamaru
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育と生活体験2019

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本生活体験学習学会(地方セミナー)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における想像力概念の再考2018

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもが「生きていること」を共有するとき―ティム・インゴルドの「線(lines)」概念を手掛かりに2018

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の想像力と教育の関係について ―デューイとルソーの想像力概念を通して―2017

    • Author(s)
      山本一成・嵩倉美帆
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の持続発展教育における生態想像力の意義についての考察2017

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 保育実践へのエコロジカル・アプローチ―アフォーダンス理論で世界と出会う2019

    • Author(s)
      山本一成
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      九州大学出版会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 領域「環境」の理論と実践2019

    • Author(s)
      山本一成
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      七猫社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 保育原理2018

    • Author(s)
      山本一成(編)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      七猫社
    • ISBN
      9784908869044
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi