• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical study of Heinrich Wolgast's thought on reading education and the german children's literatur movement from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century

Research Project

Project/Area Number 17K14008
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAichi University

Principal Investigator

Yoshimoto Atsuko  愛知大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (80771005)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育史 / 教育思想 / 読書教育 / 児童文学 / ドイツ / 教育思想史 / 読書 / 児童書運動 / ドイツ教育思想史 / 教育学 / ドイツ新教育 / 人間形成 / 思想史
Outline of Final Research Achievements

The objective of this investigation is revealing the reading theory of Heinrich wolgast and the movement of children's literature in Germany from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century. The analysis focused on the following themes: 1. the literary series “Quellen” compiled by Heinrich Wolgast 2. Intensive reading and analysis of the work “Ganze Menschen” 3. Analysis of reading theory and thoughts at the beggining of the 20th century.
The results are expected to be published in 2023.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

読書の人間形成的意義はどこにあるのか。本研究ではドイツの教育者ハインリヒ・ヴォルガストの読書教育論に着目し、彼が推薦した児童書がなぜ子どもにとって重要だと考えられたのかを検討した。またヴォルガストを中心に広がったドイツ19-20世紀転換期の児童書運動の概要が同時期の改革教育運動においていかなる意味をもっていたのかを検討した。本研究は、19-20世紀転換期ドイツのいわゆるエリート層とは異なる子どもに読書がどのような意味をもつと考えられたかを明らかにする研究であり、また20世紀初頭のドイツの読書や教養、人間形成についての考えが現代にどのように引き継がれるかを検討することを可能にする研究でもある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] わたしのよむ 『チョプラン漂流記 お船がかえる日』2018

    • Author(s)
      吉本篤子
    • Journal Title

      子どもの本棚

      Volume: 2018年6月号 Pages: 36-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 新刊紹介『はるかな旅の向こうに』2018

    • Author(s)
      吉本篤子
    • Journal Title

      子どもの本棚

      Volume: 2018年8月号 Pages: 10-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童書批評と人間形成――ドイツ児童書運動とその教育学的意義2019

    • Author(s)
      吉本篤子
    • Organizer
      愛知大学国際コミュニケーション学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] いつも新しい「古典」の楽しみかた(愛知大学図書館編「葦編」第44号、p.2-3、2018年1月)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 海でつながる隣人たちとの出会いと理解(日本子どもの本研究会編『子どもの本棚』2018年6月号)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 子どもと古典(愛知大学語学教育研究室編「Lingua」第12号、2018年7月)

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi