• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A research study of the school as a performing arts community of practice

Research Project

Project/Area Number 17K14013
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOkinawa Prefectural University of Arts

Principal Investigator

GOYA Junko  沖縄県立芸術大学, 音楽学部, 准教授 (10634199)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords民俗芸能 / 学校芸能 / 学校教育 / 実践コミュニティ / レジリエンス / 地域芸能 / 学校 / 神楽 / 教育人類学
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the school as a place where cultural identities interact in a complex way, and examines the discussion on the transmission of folk performing arts from a more developmented point of view, focusing on the practice of folk performing arts generated from the interactions between the school and the local community.
In Yamamoto-cho, Miyagi Prefecture, which was suffered from the Great East Japan Earthquake, a new community has been formed through the practice of folk performing arts in the context of the school and the local community, regardless of their belongings, such as fidelity or kinship. In addition, the interactions between actors such as schools, preservation societies, etc., created a situation in which they transformed each other's attitudes towards the performing arts and enhanced resilience of the successors and stakeholders of the folk performing arts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、地域の民俗芸能の継承(教育)には、地域の担い手以外に多様なステークホルダーが関わるようになってきている。特に、公教育をはじめ高等教育機関では、民俗芸能を部活動やカリキュラムに導入する取り組みが盛んに行われており、そこでは学校と地域の相互作用から、新しい地域文化としての「学校芸能」が生まれている。
地域内の多様な関係性をどうとらえていくか、また、「学校芸能」の持続可能性を考えることは、地域で育まれてきた民俗芸能の内側と外側にいる人々の両方に目を向けることでもある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018

All Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 大学が地域と協働することー公共」に開かれていく学問ー2020

    • Author(s)
      呉屋淳子
    • Organizer
      FDネットワーク”つばさ” 第24回つばさFD協議会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学校芸能」の現在ーー地域芸能を学校で教え伝えること2020

    • Author(s)
      呉屋淳子
    • Organizer
      第4回レクチャー・シリーズ「地域芸能と歩むー被災地から考える地域芸能の持続可能性ー」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「被災地からの問いかけ―変容するコミュニティと地域芸能の<未来>」2019

    • Author(s)
      呉屋淳子
    • Organizer
      今を生きる人々と育む地域芸能の未来キックオフ・フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 震災後の地域文化と被災地の民俗誌2018

    • Author(s)
      高倉浩樹、山口睦、小谷竜介、今石みぎわ、久保田裕道、俵木悟、稲澤努、呉屋淳子、一柳智子、川島秀一、セバスチャン・ペンマレン・ボレー、福田雄、黒崎浩行、堀川直子、及川高、スーザン・ブーテレイ
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      新泉社
    • ISBN
      9784787718013
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi