• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Internal Quality Sssurance at Universities in Sweden - Clarification of the 'Feedback and Improvement' Function

Research Project

Project/Area Number 17K14018
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNagoya University (2022)
Kobe University (2018-2021)
Aichi University of Education (2017)

Principal Investigator

Take Hiroko  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 学振特別研究員(RPD) (60578756)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsスウェーデン / 高等教育 / 内部質保証 / 授業評価 / 学生の視点 / 質保証 / フィードバック / 比較教育学
Outline of Final Research Achievements

This study aims to examine how course evaluation in Swedish universities is institutionalised within the quality assurance framework and to identify the current situation and issues of feeding back the results of course evaluations. The main research method in this study is a literature review based on documents from the Swedish Higher Education Authority and universities. As perspectives when considering feedback on course evaluation, the focus is on (1) whether there is a consideration for teachers and (2) whether there is any support for students as assessors.
In this study, three universities were chosen as case studies, and it was found that there were differences in the implementation systems for course evaluation at each university. There are also differences between universities in the degree of engagement of students in course evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、学生の意見である授業評価アンケートのデータが有効に活用されず、評価をする学生と評価を受ける教員の両方に徒労感を与えている日本の現状に対して、学生の意見を大学の教育改善に役立てるための組織的な取り組みの在り方を示唆することである。スウェーデンの大学が学生の意見を有効的に活用し、教育改善につなげている構造および課題を明らかにすることによって、日本の大学において授業評価を効果的に活用するための方途を提案する。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「スウェーデンの大学における新自由主義改革と学問の自由」2022

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 18 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける新自由主義政策下の学校と「いじめ」問題への対応2022

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      おおさかの住民と自治

      Volume: 114 Pages: 8-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生が作成する評価報告書は質保証にどのような影響を与えているか ─ スウェーデンとイギリスの「学生意見書」を参考に ─2022

    • Author(s)
      田中正弘・武寛子
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 第46巻2号 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける-大学改革と学問の自由2022

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 18巻

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 多文化共生の実現に向けた自治体の取り組み2020

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 16号 Pages: 53-73

    • NAID

      40022653276

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「スウェーデンの大学における教育評価-授業評価のフィードバックによる内部質保証の考察-」2020

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 28 Pages: 41-55

    • NAID

      120006840201

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「スウェーデンにおける高等教育のグローバル化と国際化政策」2018

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      『留学交流』

      Volume: 85 Pages: 14-24

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「スウェーデンにおける学生参画による大学教育の質保証-『大学への影響力をもつ学生』の形成へ向けて」2018

    • Author(s)
      武寛子
    • Journal Title

      『比較教育学研究』

      Volume: 第56号

    • NAID

      130007902852

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Universities’ expectations for study-abroad programmes fostering internationalization: Educational policies2017

    • Author(s)
      Take, Hiroko and Shoraku,AI
    • Journal Title

      Journal of Studies in International Education

      Volume: Vol. 22 (1) Issue: 1 Pages: 37-52

    • DOI

      10.1177/1028315317724557

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「大学生の視点から見る海外留学・国際交流プログラムの課題-スキルの向上から資質の昂揚に向けて-」2017

    • Author(s)
      杉野竜美、正楽藍、武寛子
    • Journal Title

      『香川大学インターナショナルオフィスジャーナル』

      Volume: 第8号 Pages: 1-13

    • NAID

      120007179919

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] スウェーデンの大学における学生の評価リテラシーの養成2022

    • Author(s)
      武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生が作成する評価報告書は内部質保証にどのような影響を与えているか―スウェーデンとイギリスの「学生意見書」を参考に2021

    • Author(s)
      田中正弘・武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける-大学改革と学問の自由2021

    • Author(s)
      武寛子
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンの大学におけるグローバル化と国際理解2019

    • Author(s)
      武寛子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「スウェーデンの大学における教育評価による質保証」2018

    • Author(s)
      武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「スウェーデンの大学における新しい内部質保証枠組に関する考察」2017

    • Author(s)
      武寛子
    • Organizer
      東海教育社会学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「スウェーデンにおける学生参画による大学教育の質保証」2017

    • Author(s)
      武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学習の環境-イノベーティブな実践に向けて2023

    • Author(s)
      立田慶裕・杉野竜美・武寛子・山内乾史・三宮真智子・大谷和大・西森年寿・森利枝・佐藤智子・岩崎久美子・荻野亮吾
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『比較教育学の研究スキル』2019

    • Author(s)
      山内乾史編
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『才能教育の国際比較』2018

    • Author(s)
      山内乾史編
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      日本教育社会学会
    • Total Pages
      883
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi