• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Process of Building and Changing the Gender Perspective of New Teachers in Student Guidance

Research Project

Project/Area Number 17K14020
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionMiyazaki Municipal University

Principal Investigator

Teramachi Shinya  宮崎公立大学, 人文学部, 准教授 (10775729)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsジェンダー / 新任教師 / 学級 / 生徒指導 / 友だち / 初任者教師 / 困難 / 責任 / 友人関係 / 学級経営 / 学級運営 / 新任教師の困難 / スクールカースト / 人間関係 / 児童生徒指導 / 教師
Outline of Final Research Achievements

Four main points were identified in this study : first, they were influenced by their school-age friendships and classroom experiences, and their school-age experiences were influential even when they were working as new teachers ; second, their tutors conveyed gender stereotypes about school-student relationships and had gender bias in school-student relationships before they became new teachers ; third, in the titles covered in the Monthly Student Guidance, "men and women" were described as being different, and gender in student guidance discourse was also found ; fourth, new teachers had the "responsibility of homeroom teachers" who had to carry out enormous tasks in both quantity and quantity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の「ジェンダーと教育」研究では、学校におけるジェンダーを再生産する担い手として、教師は批判対象になる傾向にあった。一方で教師がもつジェンダー観がどのように形成されているのかは明らかにされることが少なかった。
本研究の学術的意義として、教師のもつ生徒指導におけるジェンダー観は、学校時代の友人関係や被教育経験を基盤としながら形成され、学校現場の先輩教師や生徒指導言説が新任教師のジェンダー観を変容させる契機にならないことを明らかにした点が挙げられる。また社会的意義として、「担任の責任」が新任教師としの過酷な労働条件になっていることを明らかにした点が挙げられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 友達、友情研究の検討ー小学校教育との関係に着目した考察に向けて―2022

    • Author(s)
      寺町晋哉・歌川光一
    • Journal Title

      聖路加国際大学教育実践論集

      Volume: 2 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職を目指す学生の学校経験-友人関係、学級の経験、ジェンダー化された認識に着目して-2019

    • Author(s)
      寺町晋哉
    • Journal Title

      宮崎公立大学人文学部紀要

      Volume: 27 Pages: 77-101

    • NAID

      40022191549

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『月刊生徒指導』のタイトル分析2019

    • Author(s)
      寺町晋哉
    • Journal Title

      宮崎公立大学人文学部紀要

      Volume: 26 Pages: 147-162

    • NAID

      40021843039

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 初任者教師の「困難」は何か?2020

    • Author(s)
      寺町晋哉
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 『月刊生徒指導』で語るもの/語られるものージェンダーに着目してー2018

    • Author(s)
      寺町晋哉
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi