• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interactional Research on Support for Developmental Disabilities: Focusing on the Constructional Features of Educational Support

Research Project

Project/Area Number 17K14023
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

TSURUTA Maki  創価大学, 教育学部, 准教授 (60554269)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords発達障害 / 教育的支援 / 排除 / 相互行為 / 社会的構成論 / 映像データ / 参与観察 / インタビュー / 病い / 特別支援教育 / 質的調査法 / 教育社会学 / 合理的配慮 / 学校的社会化 / 社会構成論 / フィールドワーク / 質的調査 / 発達障害の社会的構成 / 子どもらしさ / 逸脱 / 相互行為研究 / 映像データ分析 / エスノグラフィー
Outline of Final Research Achievements

In this study, from the standpoint of social construction theory, I promoted research at two levels: theoretical research and empirical study, with the aim of elucidating the process by which a particular child's behavior becomes observable as a "developmental disorder" through the practice of "support.
In the theoretical research, I aimed to theoretically organize the interrelated concepts of "support," "exclusion," and "inclusion" in the context of education. In the empirical research, I sociologically described how the practice of "support" is structured in mutual actions based on the specific context of "disability. I then aimed to concretely clarify the nature of interaction in which the practice of "support" can also function as a practice of "exclusion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、第1に学校と学校以外での障害児支援の場の比較的検討という観点をもちあわせ、支援の多様性に迫ろうとした点、第2に「障害」のみでなく「病い」という関連性のある概念にも着目することで、「支援」概念の総体的な把握に努めた点が挙げられる。そして、教師のみでなく、障害児支援に携わる療育者、保護者、当事者の観点も踏まえながら支援をめぐる実践を分析することにより、「支援」概念の構成的特質について一定の知見を提供した。本研究の知見は、近年「効果的な」支援のあり方に対する教育的要請が高まっている中で、従来の支援概念を相対化させるような知見の提供につながるものである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 病院内教育の理念と経験としての実践ー教師の語りに着目して2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育論集

      Volume: 49 Pages: 131-144

    • NAID

      120006998663

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「自閉症児の親」の構成ー療育の准専門家になることをめぐって2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 108

    • NAID

      40022662609

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Transfer: The Change in Category from Disabled to Healthy Child and the Mother's Perception2019

    • Author(s)
      Maki Tsuruta
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 71 Pages: 227-242

    • NAID

      120006601884

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「発達障害のある子ども」における「子どもらしさ」の語られ方:「逸脱」を構成する概念装置2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 24号 Pages: 77-91

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「自閉症の子ども」をめぐる療育記録の分析2020

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「児童になること」と挙手ルール(北澤毅・間山広朗編『教師のメソドロジー:社会学的に教育実践を創るために』第2章)2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779305799
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 発達障害の教育社会学:教育実践の相互行為研究2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      ハーベスト社
    • ISBN
      4863390998
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      教育社会学事典編集委員会(分担執筆)鶴田真紀
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302330
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi