• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action research on social inclusion of children with developmental disorder

Research Project

Project/Area Number 17K14025
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNagoya University of Foreign Studies

Principal Investigator

Takeuchi Noriyuki  名古屋外国語大学, 現代国際学部, 准教授 (80599390)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords発達障害 / 特別支援教育 / インクルーシブ教育 / アクションリサーチ / 原学級保障 / 共生・共学 / インクルージョン / 自閉症 / 自閉症スペクトラム / AD/HD / 暴力 / 学級 / 社会的包摂 / 医療化 / 社会実装
Outline of Final Research Achievements

This study uses action research as a method to understand teachers’ thoughts and perceptions and put them into practice. The conditions for the inclusion of children with developmental disorder in schools are explored through involvement (i.e., intervention). The results of the fieldwork suggest that the school’s culture that was cultivated to promote the inclusion of children is an essential characteristic of that program. Specifically, the results demonstrate that following are examples of what is the most essential: the teachers’ attitudes, organization of the staff, relationships between teachers and staff, attitudes of the community wherein the school is located and those of the parents of the school’s students, and gaze. However, since approximately 2000 , the “medical view” has been applied to school settings, and the 〝Gengakkyuu" that had supported the school culture has become less used.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「原学級保障」という「包摂の思想」を基盤にした学校文化の現状について明らかにすることができた。また、途上ではあるが、アクションリサーチという現場の教員と研究者の協働研究の形に関する実践的な方法論についても知見を蓄積することができた。本研究の遂行自体が現場へのフィードバックをともなっているため、研究上の知見が現場実践で具体的に役立てることができたということそれ自体が社会的意義を有しており、本研究の知見は他の学校現場においても役立てることができるものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(11)- 続・日本の特別支援教育はインクルーシブ教育か2020

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2020年2月号 Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(12)-障害者が「働く」ワイナリー2020

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2020年3月号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(1)-「ケアの時代」の特別支援教育2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年4月号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(2)-「障害」の見方2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年5月号 Pages: 78-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(3)-障害は治療すべき対象?2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年6月号 Pages: 72-73

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(4)-障害は「個性」か?2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年7月号 Pages: 78-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(5)-「青い目 茶色い目」2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年8月号 Pages: 78-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(6)-特別な教育的ニーズ2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年9月号 Pages: 82-83

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(7)-「特別な教育的ニーズ」のルーツ2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年10月号 Pages: 82-83

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(8)-インクルーシブな社会を目指した「宣言」2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年11月号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(9)-「特別な教育的ニーズ」はいかに導入されたか2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年12月号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま(10)-日本の特別支援教育はインクルーシブ教育か2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2020年1月号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ケアの時代」の特別支援教育2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年4月号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「障害」の見方2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年5月号 Pages: 78-79

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Identifying Social Inclusion of Anthropologists on Mars : Temple Grandin and her Arts of Existence2018

    • Author(s)
      池田光穂・竹内慶至
    • Journal Title

      Co*Design

      Volume: 3 Pages: 1-12

    • DOI

      10.18910/67890

    • NAID

      120006416484

    • ISSN
      18818234
    • Year and Date
      2018-03-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 今月の書評『自閉症の世界』2018

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2018年10月号 Pages: 106-106

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 今月の書評『情報生産者になる』2018

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年1月号 Pages: 102-102

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 今月の書評『アメリカの教室に入ってみた』2018

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2018年4月号 Pages: 98-98

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 今月の書評『子どもたちの階級闘争』2017

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2018年1月号 Pages: 104-104

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 音訳ボランティアの実態と意識に関する計量分析2019

    • Author(s)
      植村要・竹内慶至
    • Organizer
      2019年度日本図書館情報学会春季研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ヘルスコミュニケーション教育における火星の人類学者の参画について2017

    • Author(s)
      池田光穂・竹内慶至
    • Organizer
      第9回日本ヘルスコミュニケーション学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi