• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of Experiences at School Events on Resilience of Students

Research Project

Project/Area Number 17K14028
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

HARA Ikumi  弘前大学, 教育学部, 講師 (50794129)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsレジリエンス / 特別活動 / 学校行事 / 縦断的研究 / 縦断研究 / 体験 / 集団宿泊的行事 / 合唱コンクール / 事例研究 / 小学生 / 中学生 / 精神的回復力 / 遠足・集団宿泊的行事 / 自然体験活動 / 部活動 / 体験活動
Outline of Final Research Achievements

In recent years, resilience has been attracting attention due to the increasing number of school children who have problems with mental health such as school refusal. In this study, we focused on experiential activities in schools in recent years, and examined the effect of experiences at school on resilience of children.
In this research, we focused on special activities among the educational activities of the school, and showed the relationship between group accommodation events and chorus competitions and resilience. It was clarified that what kind of experience you have during the event is important, not just the event. Also, considering that resilience is a concept that includes a dynamic process of recovery, we longitudinally examined the state of children considered to be in difficult situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校における教育活動の中でも特に教科指導以外の活動は効果評価を行われてきたとは言い難い。しかし児童生徒に全く影響を与えていないわけではないだろう。そのため、授業以外の活動が児童生徒にどのような影響を与えているのかを検討する必要があり、その際の測度としてレジリエンスを用いることが出来るのではないかと考えた。集団宿泊的行事や合唱コンクールについて検討を行った。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 通信制高等学校のサポート校に通う高校生のレジリエンスに関する一考察2019

    • Author(s)
      原 郁水、古田 真司
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 121 Pages: 117-122

    • NAID

      40022079379

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生のレジリエンスと心理的適応状態の変化 ―KOKOROスケールを用いた合唱コンクール前後4週間の縦断的研究―2019

    • Author(s)
      原郁水、伊東美咲、小西櫻子、古田真司
    • Journal Title

      日本養護実践学研究

      Volume: 2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 養護実践学における事例研究の論文化に関する一考察2019

    • Author(s)
      原郁水
    • Journal Title

      日本養護実践学研究

      Volume: 2

    • NAID

      130007881924

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 集団宿泊行事において養護教諭による対応が児童のレジリエンスに及ぼす影響2018

    • Author(s)
      武市 裕子、原 郁水、古田 真司
    • Journal Title

      養護実践学研究

      Volume: 1

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校における一か月間の成功体験・失敗体験が中学生のレジリエンスに及ぼす影響2017

    • Author(s)
      原 郁水、古田 真司
    • Journal Title

      東海学校保健研究

      Volume: 41 Pages: 43-52

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 集団宿泊的行事における体験が小学生のレジリエンスに与える影響2018

    • Author(s)
      原郁水
    • Organizer
      特別活動学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi