Project/Area Number |
17K14031
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Hakuoh University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 数学教育 / 文字 / 未知数 / 変数 / ICCAMS / 代数的思考 / 教材の開発 / 学校代数 / 数学的概念の二面性 / 文字の見方 / 方程式 / 整式 / 関係 / 代数学習の過程 / 式の見方 / カリキュラム構成・開発 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project explored a way to change students’ conception of letters in school mathematics. To this end, this project conducted teaching experiment with ICCAMS materials based on a way for changing their conceptions of letters.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで数学的な記号としての文字に対する生徒の理解について,多くの研究が行われてきた。それらの研究では多くの生徒の実態が報告されているが,その理解を促進させる方法については十分には明らかにされてこなかった。本研究はこの方法を学習指導の方法と教材の特質に焦点を当てて明らかにしようとしたものであり,この点に学術的意義がある。また,学習指導要領や教育振興基本計画では,ICTを活用した学習指導の推進が強く求められており,その推進に資する教授実験を計画・実施したことに本研究の社会的意義がある。
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