• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on learning effects of "Finish the Story Activities", and developments of learning unit integrating the activities

Research Project

Project/Area Number 17K14035
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Yagi Yuichiro  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80571322)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords続き物語 / 翻案 / 読むこと / 書くこと / 方法知 / アクティブラーニング / コンピテンシー / 交流 / 共有 / ミメーシス / 創作
Outline of Final Research Achievements

I conducted research on learning effects of "Finish the Story Activities" in Japanese class of elementary school, junior high school, and high school. In particular, ①Confirmed the concept of "Finish the Story Activities" comparing other language activities. ②Analyzed how "Finish the Story Activities" facilitates learnings of literature reading through actual works by junior high school students and college students. ③Verified how "Finish the Story Activities" should be integrated in the learning unit of literature reading through demo lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「続き物語」の先行実践は複数あるが、その方法や意義についてはいずれも実践家としての暗黙知的な経験則から導かれているところがあり、学術的な議論に基礎を置いたものではなかった。それに対し、本研究は「続き物語」の有効性や学習効果について客観的に証明しようとしたところに学術的意義がある。さらに本研究を通して、どのような教材が「続き物語」を行うのに適しており、それをどのように採り入れると「読むこと」の授業・単元が活性化するのかについて具体的に示した。全国の国語教師が授業構想をする上で、誰もが参照しうる有益な指針を提供した点で社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 翻案活動がもたらす「読むこと」と「言語文化」の学び―高等学校「文学国語」における展開の可能性―2021

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 591

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対話が生まれる国語学習の構想と実践 ―『走れメロス』(中学校第2学年)を教材として―2021

    • Author(s)
      今井 悠太・八木 雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 257-271

    • NAID

      120007098892

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジグソー法を用いた「読み比べ」の授業の実際と検証 ―高等学校国語科「論理国語」における展開を視野に入れて―2021

    • Author(s)
      栗原 賢・八木 雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 272-286

    • NAID

      120007098893

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園の領域「言葉」における幼小接続のあり方に関する一考察ー「言葉遊び」を介してー2020

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 30 Pages: 69-80

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 諸本比較を採り入れた『平家物語』の授業実践―高野本・延慶本の比較を通して「扇の的」を読む(中学校第2学年)―2020

    • Author(s)
      島田俊哉・八木雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 14 Pages: 272-285

    • NAID

      120007168860

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文学的文章の学習指導における「続き物語」の採り入れ方―「星の花が降るころに」(光村図書・中学校第1学年)の実践から―2019

    • Author(s)
      島田俊哉・八木雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 13 Pages: 154-165

    • NAID

      120007099915

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 作文への意欲を高めるための「取材」活動のあり方―「自己PR文」を書く単元(小学校第5学年)を事例として―2019

    • Author(s)
      龍野直人・八木雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 13 Pages: 166-176

    • NAID

      120007099916

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「続き物語」の創作と交流がもたらす学び~中学生作品の傾向から~」2017

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Organizer
      信州大学国語教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『初等国語科教育』(八木は第6章「伝統的な言語文化」を執筆)2018

    • Author(s)
      吉田監修、塚田・甲斐・長田編、八木他著
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi