• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Role of Metacognition during Collaborative Learning in the Mathematical Modeling Process

Research Project

Project/Area Number 17K14037
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Takai Goro  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60632784)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsメタ認知 / 練り上げ / 数学的モデル化 / 数学教育 / 協働解決 / モニタリング / 協同学習
Outline of Final Research Achievements

A common process of collaborative learning in mathematics lessons is Neriage. Neriage is process of polishing up and kneading up of solution. It was clarified that the role of metacognition in Neriage is to compare one's own thoughts with those of others through monitoring others, and promote resolution.
The mathematical modeling process generally consists of four stages: symbolization, resolution, contextualization, and confirmation (verification). Symbolization, contextualization, and confirmation are open processes, making it difficult to judge whether your choices are valid. Therefore, it is necessary to examine the validity through refinement at each stage. Therefore, it was suggested that it is important to make metacognition work also in mathematical modeling.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在算数科・数学科授業において,主体的・対話的な学びが求められる中で,協同解決をどのように進めるかは,重要な課題である。本研究の成果は,協同解決におけるメタ認知の役割を明らかにすることにより,グループ学習や練り上げの具体的な指導法の構築に貢献するものである。
また,平成29年度学習指導要領において,算数・数学の問題発見・解決の過程の重要性が述べられ,現実世界と数学世界の往還が求められている。この往還は数学的モデル化過程と呼ばれ,本研究の成果から,数学的モデル化過程においてどのようにメタ認知をはたらかせるかを具体的に示すことができた。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 数学的モデル化におけるメタ認知の役割2019

    • Author(s)
      高井吾朗
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌『イプシロン』

      Volume: 61 Pages: 45-50

    • NAID

      130007663396

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中等教育数学における練り上げについての一考察2018

    • Author(s)
      高井 吾朗
    • Journal Title

      イプシロン

      Volume: 60 Pages: 37-44

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学教育における練り上げについての一考察2017

    • Author(s)
      高井 吾朗
    • Journal Title

      イプシロン

      Volume: 59 Pages: 37-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 中等教育数学における練り上げについての一考察2018

    • Author(s)
      高井 吾朗
    • Organizer
      全国数学教育学会第48回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデル化におけるメタ認知の役割2018

    • Author(s)
      高井 吾朗
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 練り上げにおける間主観的なメタ認知の指導についての一考察2017

    • Author(s)
      高井 吾朗
    • Organizer
      全国数学教育学会第46回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育におけるメタ認知研究についての一考察(Ⅲ)2017

    • Author(s)
      高井 吾朗
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi