• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Education for Sustainable Development Lesson in Geography Using the Triple Bottom Line

Research Project

Project/Area Number 17K14038
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2018-2019)
Gifu National College of Technology (2017)

Principal Investigator

Sakaue Hiroaki  兵庫教育大学, その他部局等, 助教 (30791272)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsESD / 地理教育 / 授業開発 / 持続可能な開発 / 持続可能なトライアングルモデル / 高校地理 / 持続可能な開発の考え方 / 持続可能な開発のための教育(ESD) / ドイツ連邦共和国 / 環境・経済・社会 / ESD(持続可能な開発のための教育) / ドイツ / 持続可能なトライングルモデル
Outline of Final Research Achievements

This research aims to achieve the following focusing on the German model “Triangle of Sustainability” aiming the balance between ecology/environment, economy, and society: 1) characteristics and learning effect of the model through the analysis of geography curricula, textbooks and lessons in Germany, and 2) development and design of geography lesson (theories) for Education for Sustainable Development (ESD) based on the results of analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の地理を含む社会科におけるESDの研究では、持続可能な開発に関する諸問題やESD 的な学習内容(国際理解、世界遺産等)に基づく授業開発・実践が数多く報告されてきた。そのなかで、「持続可能性/持続可能な開発」というESDの中心となる概念に着目し、地理学習でESD授業を開発した点に学術的意義があると考える。また「持続可能性/持続可能な開発」という概念は、いまだに社会のなかで曖昧な状態のまま用いられていることが多いが、3つの観点(環境・経済・社会)あるいは4つの観点(さらに政治/文化を加えて)から概念の特徴明らかにし、そのモデルを整理した点は、学術的だけでなく、社会的にも意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] MOBILITY MANAGEMENT EDUCATION IN THE NATIONAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY: ANALYSIS OF LEARNING OUTCOMES THROUGH INTEGRATION OF CIVIL ENGINEERING AND GEOGRAPHY2020

    • Author(s)
      川端 光昭,阪上 弘彬
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice)

      Volume: 76 Issue: 1 Pages: 25-34

    • DOI

      10.2208/jscejeep.76.1_25

    • NAID

      130007812399

    • ISSN
      1884-7781
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Systems Thinking in Geography Learning: Analysis of Japan’s New Course of Study and Associated Documents2019

    • Author(s)
      阪上 弘彬
    • Journal Title

      GEOGRAPHICAL SCIENCES

      Volume: 74 Issue: 3 Pages: 107-115

    • DOI

      10.20630/chirikagaku.74.3_107

    • NAID

      130007825130

    • ISSN
      0286-4886, 2432-096X
    • Year and Date
      2019-10-28
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Competency of Education for Interntional Understanding: By analyzing Dircke Geography: For Bilingual Classes in Germany2019

    • Author(s)
      由井義通・阪上弘彬・村田翔・横川知司・潘意涵・トウ亜斎娜・安倍成美・池田葵・倉本尚・岩佐佳哉・池田直樹・植野裕行・冨田大智・藤村大智・頼富収吾
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 59-66

    • DOI

      10.15027/47507

    • NAID

      120006621711

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018340

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 流域を事例としたESD 授業プランの提案2019

    • Author(s)
      森清成・南埜猛・阪上弘彬・吉水裕也・安永虎吉・石井瑛之・松岡茉奈
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 153-164

    • NAID

      120006726687

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの初等教育における地理学習の特徴―事実教授学会の教育スタンダードおよび付属地理編の分析から―2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 173-182

    • NAID

      120006772426

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 流域を事例としたESD授業プランの効果検証と改善2019

    • Author(s)
      南埜猛・森 清成・阪上弘彬・吉水裕也
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 33-41

    • NAID

      120006772410

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 流域を事例としたESD実践の検討2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・南埜猛・吉水裕也
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 193-201

    • NAID

      120006576901

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Significance of Mobility Management Education Combining Geography and Civil Engineering at the National Institute of Technology: Sustainable Urban Development Learning Unit Design and Practice2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・川端光昭
    • Journal Title

      E-journal GEO

      Volume: 13 Issue: 2 Pages: 549-559

    • DOI

      10.4157/ejgeo.13.549

    • NAID

      130007544124

    • ISSN
      1880-8107
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地理学習にESD(持続可能な開発のための教育)を組み込むための方法ーTextboks for Sustainable Development: A Guide to Embeddingを手掛かりにー2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 31 Pages: 179-187

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] システムアプローチで考える地理教育(第6回)「システム」をカリキュラムの目線からみる ―ドイツの場合2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・山本隆太
    • Journal Title

      地理

      Volume: 63(7) Pages: 104-109

    • NAID

      40021610660

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育におけるESD 実践にむけた考察 ─環境・経済・社会のバランスに着目して─2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・空健太・久保田圭司
    • Journal Title

      岐阜工業高等専門学校紀要

      Volume: 53 Pages: 13-18

    • NAID

      40021524386

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ地理教育におけるコンピテンシーの位置づけ-16州の地理カリキュラムの比較から-2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      地理科学

      Volume: 72(4) Pages: 209-222

    • NAID

      130007649356

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「持続可能な開発」の考え方を学ぶ地理学習の開発と実践―持続可能なトライアングルモデルの活用可能性―2020

    • Author(s)
      阪上弘彬・山内洋美
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 加古川流域を事例としたESD実践の成果と課題2019

    • Author(s)
      南埜猛・阪上弘彬・森清成・吉水裕也
    • Organizer
      2019年度地理科学学会春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ初等教育における地理的・空間的視点とその特徴―GDSU(事実教授学会)教育スタンダードを対象に―2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Organizer
      2019年度地理科学学会春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] クロスカリキュラムに基づく社会科の本質と主体的・対話的で深い学び-兵庫教育大学附属中学校での授業実践と事後検討会の事例をもとにして-2019

    • Author(s)
      福田喜彦・阪上弘彬・安永修・藤春竜也
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ESDの視点を取り入れて地理学習をデザインする方法2019

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      香川県高等学校教育研究会地歴・公民科研究会 地理部会後期研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 空間的・地理的な見方・考え方の育成を中心とした市民性教育―欧米地理教育界の潮流「Spatial Citizenship Education」に注目して―2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊・岡田了祐
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Characteristics of Spatial and Geographical Perspectives in Japanese Primary Education:Focused on the National Curriculum “Social Studies” and Educators’ Thoughts2019

    • Author(s)
      Takumi Watanabe, Hiroaki Sakaue, Yu Osaka and Ryosuke Okada
    • Organizer
      The 2019 EUROGEO Annual Meeting and Conference in Paris
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Characteristics of Education Sustainable Development in Japanese Geography Education: Focused on a New High School Subject “Comprehensive Geography”2019

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      The 2019 EUROGEO Annual Meeting and Conference in Paris
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 加古川流域を事例としたESD実践の検討2018

    • Author(s)
      南埜猛・阪上弘彬・吉水裕也
    • Organizer
      地理科学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等専門学校における地理と土木が連携した授業実践-持続可能な街づくりの単元開発-2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・川端光昭
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ESD先進国ドイツにおける地理教育の特徴2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      人文地理学会第43回地理教育研究部会(平成30年度地理教育夏季研修会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 流域を事例としたESDの授業プランの提案2018

    • Author(s)
      南埜猛・阪上弘彬・吉水裕也・安永虎吉・松岡茉奈・森清成・小林毅郎・石井瑛之
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能なトライアングルモデルを用いた地理授業実践2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・川端光昭
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地理学習における持続可能なトライアングルモデル活用の可能性 ―諸外国における活用事例の検討から―2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地理学習におけるシステムの観点―新学習指導要領等の検討から―2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      地理科学学会(シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ESDの観点からみた流域学習の効果検証と改善―小学校社会科「加古川流域のできごと今・昔」の分析から―2018

    • Author(s)
      森清成・阪上弘彬・石井瑛之・南埜猛・吉水裕也
    • Organizer
      兵庫地理学協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] システムアプローチによる「自然と人間の関係」を総合的に考える地理教育実践2017

    • Author(s)
      山本隆太・阪上弘彬・泉貴久・田中岳人
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツBW州における持続可能なトライアングルを用いた地理学習の特徴2017

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける持続可能なトライアングルを用いた地理学習の特徴2017

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初等社会科における地図学習実践の試み2017

    • Author(s)
      村田翔・今井貴秀・沖西啓子・阪上弘彬・由井義通
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Trends of Education for Sustainable Development on Geographical Curriculum: Focused on Japan and Germany2017

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      韓国地理環境教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 近年の自然災害と学校防災Ⅰ―これからの時代に求められる防災・減災―2020

    • Author(s)
      兵庫地理教育大学連合大学院・防災教育研究プロジェクトチーム
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319852362
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー2019

    • Author(s)
      社会系教科教育学会
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759923004
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ドイツ地理教育改革とESDの展開2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253062
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi