• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fostering the Ability of Musical Expression in Elementary School Music Classes : Focusing on Verbalization and the Embodied Knowledge of the Music

Research Project

Project/Area Number 17K14041
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Yamanaka Wakako  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20631873)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords音楽表現 / 身体 / 言語 / 音 / 技能 / 音楽表現能力 / 音楽科 / 身体知 / 言語化 / 器楽 / 指導言 / 比喩表現 / 比喩的な動作 / 音楽科教育 / 表現
Outline of Final Research Achievements

In this study, I focused on the relationship between the verbalization of music and embodied knowledge, explored the aspects of the verbalization of music and the process of improving expressive skills, and clarified teaching methods and points to keep in mind in order to foster musical expressive abilities of pupils in elementary music classes.As a result,I was able to point out the following:①Metaphorical expressions and figurative actions will help the pupils to become aware of physical sensations and manipulations during the performance, and encourage them to share their senses with each other.②Necessity for they should be aware of listening to sound in expressive activities.③Necessity for they to notice physical and musical differences in expression and to verbalize and share them.④The teacher's use of words that connect sounds with what the pupils can imagine in their experiences will help them to improve their desire for expression and deepen the quality of their expression.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

音楽表現力の育成を目指すにあたっては,授業において第一に「音を聴く」活動を音楽表現の活動と同等に組み込み,自身や他者の音楽への聴取の姿勢を児童とともに教師も意識して身につけること,第二にそれを踏まえて音楽を言語化するという活動の流れを組み込むことが重要であり,音楽表現+聴く→聴いたことを言語化→音楽表現+聴くというサイクルを位置付けることを提案した。これらのことは論文として公表しているとともに,この研究結果を活かして学校現場での授業研究に対しての提案や実践への助言等を行っている。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 音楽表現の質の深まりを目指した小学校音楽科の器楽学習2019

    • Author(s)
      山中和佳子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要.第六分冊, 教育実践研究編

      Volume: 68 Pages: 1-8

    • NAID

      120006591910

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 音色と向き合い, 音色と関わる器楽活動の探求:―3つの小学校の授業実践を俎上にあげる―2018

    • Author(s)
      小川 容子 , 早川 倫子 , 村上 康子 , 山中 和佳子 , 川田 弘人
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 1人1台端末でみんなつながる!音楽授業のICT活用ハンドブック2022

    • Author(s)
      瀧川淳編著
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183494399
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学びがグーンと充実する!小学校音楽 授業プラン&ワークシート 中学年2020

    • Author(s)
      山中和佳子 他共著
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      明治図書出版株式会社
    • ISBN
      9784183515117
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 改訂版 最新 初等科音楽教育法 2017年告示「小学校学習指導要領」準拠 小学校教員養成課程用2020

    • Author(s)
      山中和佳子 他共著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      初等科音楽教育研究会
    • ISBN
      9784276821026
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新版 中学校・高等学校教員養成課程 音楽科教育法2019

    • Author(s)
      山中和佳子 他共著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888459
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック2019

    • Author(s)
      山中和佳子 他共著
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi