• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Methodology of Social Capital Formation through Art Education

Research Project

Project/Area Number 17K14045
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

FUJIWARA Tomoya  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (50737822)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords美術教育 / ソーシャル・キャピタル / コミュニティデザイン / 現代アート / 地域連携 / コミュニティ / 美術科教育 / アート / 地域 / 美術 / 学校教育 / 地域コミュニティ / 再帰性 / 教育政策
Outline of Final Research Achievements

In this subject, we researched the methodology of social capital formation through art education in school. First, a case study of art education practice in which the school and the community work together. In particular, we conducted fieldwork on practical examples of elementary schools, junior high schools, and high schools on Chugoku, Kansai, and the Chubu region. Secondly, the study of art and design that approaches social capital formation and social issues in society. Specifically, we held a symposium with the invitation of experts and practitioners on community design and regional art festivals. Thirdly, by summing them up, the current issues of art education were sorted out, and future suggestions were obtained.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、地域による参加を通した自治を実質化するための補完性の原理が機能せず、このことが教育政策や文化政策の中央集権的な制度設計を可能にしてきた。その中で、全国一律の学習指導要領のもとでの教科編成やそれに伴う同時代的な現代アートやコミュニティデザインのコンセプトが学校教育で反映されていない現状を、理論的・構造的に明らかにした(学術的意義)。一方でコミュニティの空洞化が民主制の機能不全を招いているとの指摘が社会諸科学で提出されてきたことを踏まえ、それらを手当てするためのソーシャル・キャピタル形成に資するアートやデザインの可能性を明確化し、実践モデルを示唆することができた(社会的意義)。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] A Study from Political Sociology in National Standard and Art Education2019

    • Author(s)
      藤原智也
    • Journal Title

      The Journal for the Association of Art Education

      Volume: 40 Issue: 0 Pages: 339-349

    • DOI

      10.24455/aaej.40.0_339

    • NAID

      130007837178

    • ISSN
      0917-771X, 2424-2497
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 伝統からの創造:未来と過去をつなぐ美術教育の力2019

    • Author(s)
      藤原智也、清田哲男、市川寛也
    • Journal Title

      美術教育:日本美術教育学会誌

      Volume: 303 Pages: 122-133

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領と美術科教育の政治社会学的検討2019

    • Author(s)
      藤原智也
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 40 Pages: 339-350

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 社会的課題にアプローチする芸術の創造性(1)2019

    • Author(s)
      清田哲男、大橋功、藤原智也
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的課題にアプローチする芸術の創造性(2)2019

    • Author(s)
      藤原智也、清田哲男、大橋功
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 伝統からの創造~未来と過去をつなぐ美術教育の力~ 共同討議Ⅱ2018

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      第67回 日本美術教育学会 学術研究大会 三重大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 美術科教育と学習指導要領の政治社会学的検討2018

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      第40回美術科教育学会 滋賀大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 美術における認知構造と社会性2017

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      第66回日本美術教育学会 大阪大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 美術教育と子どもの社会参画:後期近代におけるコミュニティとアートの役割2017

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      2017年 美術科教育学会リサーチフォーラムin名古屋
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもが夢を叶える図工室・美術室2018

    • Author(s)
      清田哲男・上田久利・大橋功・藤原智也
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      4865550577
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 美術教育学叢書1 美術教育学の現在から2018

    • Author(s)
      藤原智也
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      4865843094
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi