• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Japanese history education that is meaningful for learners

Research Project

Project/Area Number 17K14050
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Kakuda Masashi  立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (70432698)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本史教育 / 学ぶ意義 / 見方・考え方 / 歴史教育 / 教育学 / 教科教育学
Outline of Final Research Achievements

What and how to teach Japanese history education that is mearnigful for learners and appropriate for a democratic society? In order to approach this question, this study focuses on Wakamori Taro's opinion, which systematically discusses how Japanese history education should be suited to a democratic society. In this study, I developed a lesson plan based on Wakamori's theory and verified its educational effect. Through this research, I was able to show a way of learning Japanese history that is meaningful for learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は「民主主義社会の形成者にふさわしい資質・能力、市民性の育成を目標とする日本史教育は、何を内容の系統とし、どのような学習方法に依るべきか」そして「日本史を学ぶ意義は何か」といった、社会科教育研究上、極めて重要な問いに対してアプローチするものであった。
2017年(中学校)と2018年(高等学校)に告示された学習指導要領では、各教科等を特性や学ぶ意義を踏まえた授業改善が求められている。それに対して本研究では、和歌森太郎の歴史教育論の検討を踏まえた具体的な授業プランの開発と検証を行うことで、これから求められる歴史学習のあり方を実証的に示した点において、社会的意義のある研究となっている。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「近現代史と政治がわかる『この人物』お宝授業ネタ&エピソード 近現代史①:近代の日本(幕末~第一次世界大戦まで)『伊藤博文から立憲主義を学ぶ』」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      明治図書編『社会科教育』

      Volume: 725 Pages: 10-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「『社会との関わり』を考える学習問題 よい例・悪い例(歴史)歴史を通じて『私と国との関わり』について考える」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      明治図書編『社会科教育』

      Volume: 727 Pages: 18-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「『民主政治の見方・考え方』の成長をめざす日本史単元開発 -高等学校地理歴史科『歴史総合』単元『政党政治の挫折』-」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      立命館大学教職教育推進機構編『立命館教職教育研究』

      Volume: 7 Pages: 1-11

    • NAID

      40022183437

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「『学ぶ意義』を意識した魅力的な授業づくりに向けて」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      大分県高等学校教育研究会地理歴史科公民科部会編『研究集録』

      Volume: 55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「人物で読み解く歴史授業『戦争・戦乱(と平和)』をどう教えるか」斎藤隆夫「現代社会とのつながりを意識した授業づくりを」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      明治図書編『社会科教育』

      Volume: 710 Pages: 24-25

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] What is the educational role of social studies classes?2018

    • Author(s)
      Masashi KAKUDA
    • Journal Title

      Korea Association of Social Education “Re-conceptualization of Democratic Citizenship Education:Justice,communication,Peace”

      Volume: 巻数なし Pages: 279-309

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びの視点から 地理・歴史・公民 プラスαのポイントはここだ「【歴史】三つの内容を意識した『深い学び』をめざして」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      明治図書編『社会科教育』

      Volume: 714 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」の改革-地域社会を対象にしたカリキュラムをデザインする視点-2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      成安造形大学教職課程編『成安造形大学【教職課程報告】』

      Volume: 1 Pages: 27-39

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「新学習指導要領において求められる授業改善の視点-目標・内容の多層構造を意識したカリキュラムのデザインに向けて-」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      大分県高等学校教育研究会地理歴史科公民科部会編『研究集録』

      Volume: 54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「人物で読み解く歴史授業 このテーマをどう教えるか:戦争・戦乱(と平和)-現代社会とのつながりを意識した授業づくりを-」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      明治図書編『社会科教育』

      Volume: 710

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「見方・考え方を働かせた公民授業-二系統の見方・考え方を連動させた授業づくりを-」2017

    • Author(s)
      角田将士
    • Journal Title

      明治図書編『社会科教育』

      Volume: 701 Pages: 36-37

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「『民主政治の見方・考え方』の成長をめざす日本史単元開発-高等学校地理歴史科『歴史総合』単元『政党政治の挫折』-」2020

    • Author(s)
      角田将士・清水智貴
    • Organizer
      社会系教科教育学会第31回研究発表大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「『学ぶ意義』を意識した歴史(日本史)授業の実現に向けて」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      社会科学習の評価改善研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「社会系教科の授業づくりにおいて『本質的な問い』『逆向き設計』をどうとらえるか-高等学校日本史の単元開発を通して-」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会(ラウンドテーブル②)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「これからの社会系教科授業に求められるもの-『見方・考え方』の成長を意識した授業づくり-」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      立命館大学実践教育学会第3回研究大会(シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「社会科授業における『見方・考え方』の成長とその評価-活動形式主義に陥らないために-」2019

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      社会科学習の評価改善研究会(2018年度第5回)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会科授業に期待される教育的役割とは何か-日本における中等段階の実践から見えるもの-」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      韓国社会科教育学会2018年度学術大会(国際シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「社会系教科授業における『三つの内容』を意識した学校現場への働きかけ-『研究授業』を通じたこれまでの関わりを振り返って-」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      社会認識教育学会(2018年度研究会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会科授業を通して子どもたちは何ができるようになればいいか-三つの内容を意識した授業・評価問題づくりに向けて-」2018

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      社会科学習の評価改善研究会(2018年度第2回)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「これからの社会科授業に求められるもの-『見方・考え方』の成長を意識して-」2017

    • Author(s)
      角田将士
    • Organizer
      2017年度立命館大学英語教員授業力向上研修会パネルディスカッション「アクティブ・ラーニングと教科の特殊性-」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『新しい教職教育講座 教職教育編⑧ 総合的な学習の時間』2018

    • Author(s)
      篠原正典,森田真樹,大畑健実,石原一則,細尾萌子,富永直也,山田直人,小川博士,橋崎頼子,柏木智子(角田将士)
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081912
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『授業が変わる!新しい中学社会のポイント』2017

    • Author(s)
      浅川俊夫,浅田淳一,池野範男,伊藤直之,井田仁康,大西宏治,奥山研司,兼間昌智,熊田禎介,黒崎至高,桑原敏典,杉山勉,関川暢洋,田口紘子,棚橋健治,土谷満,中尾敏朗,長島和広,永田成文,二川正浩,橋本康弘,水山光春,森賢士,谷田部玲生,山口泰宏,山下豊(角田将士)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536600996
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi