• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Instruction to Learn Discussion Strategy in Japanese Class

Research Project

Project/Area Number 17K14052
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSoka University (2018-2019)
Chugoku Gakuen University (2017)

Principal Investigator

UEYAMA Nobuyuki  創価大学, 教育学部, 講師 (40780325)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords話し合い学習指導 / 文字化資料 / 小学校国語科 / メタ認知 / 話し合い
Outline of Final Research Achievements

The ability to discuss is an important force in communicating with others. However, the teaching method was not clarified in the study of Japanese language education. Therefore, in this study, I practiced the teaching method for the middle grades of elementary school in other grades. Also, I analyzed elementary school textbooks and practical examples. In addition, I conducted interviews with elementary school teachers. As a result, an elementary school curriculum that teaches the ability to discuss using transcription materials was clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、国語科における話し合い学習指導研究の発展に貢献することができる。具体的には、小学校の国語の授業における話し合いの指導方法の研究や、中学校における指導方法の開発につながるため、学術的意義を有していると考えられる。また、新学習指導要領の全面実施の時期にあって、公開された研究成果が授業改善に活かされれば、児童・生徒の言語活動の向上につながり、社会的にも意義が生じるといえる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 文字化資料を活用した話し合い学習指導論に対する小学校教諭の認識―低・中・高学年における実践後のインタビューを手がかりに―2020

    • Author(s)
      上山伸幸
    • Journal Title

      国語教育探究

      Volume: 33

    • NAID

      40022372928

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科における自律的に話し合う力を育成するための授業開発―小学校高学年を対象とした話題と論点に関する学習活動の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      上山伸幸
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 43巻3号

    • NAID

      40022452332

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校・中学校国語教科書の話し合い教材に関する一考察―学習指導過程における振り返り活動の位置づけに着目して―2019

    • Author(s)
      上山伸幸
    • Journal Title

      国語教育探究

      Volume: 32 Pages: 18-25

    • NAID

      40022024237

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 話し合い学習指導のカリキュラム開発に関する基礎的研究―小学校国語科における実践事例の分析を中心に―2018

    • Author(s)
      上山伸幸
    • Journal Title

      国語教育探究

      Volume: 31 Pages: 20-27

    • NAID

      40021680977

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 文字化資料を活用した話し合い学習指導に関する実践的研究―小学校低学年におけるメタ認知を促す教師の働きかけ―2018

    • Author(s)
      上山伸幸
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 557 Pages: 42-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自律的に話し合う力を育てるための授業開発―小学校高学年を対象とした実践の分析を中心に―2019

    • Author(s)
      上山伸幸
    • Organizer
      第137回 全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi