• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding the Method of evidence-based Character Education in the United States and Verifying the Possibility of Introducing of the System into Japan

Research Project

Project/Area Number 17K14054
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University (2019-2020)
Shinshu Honan College (2017-2018)

Principal Investigator

MIYAMOTO Hiroki  茨城大学, 教育学部, 助教 (00737918)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords道徳教育 / エビデンス / 効果測定 / アメリカ / 教育プログラム / 草の根運動 / 教育方法 / 人格教育 / 道徳 / 道徳性 / 教育測定運動 / character education / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify and think the method and system of evidence-based character education in the United States.The newly trend in evaluation of educational programs is effective to decide whether educational policy making is effective or not. We should study effective overseas policies and adopt them as benchmarks in order to provide objective scientific data of educational effect.Defining specific details in the concept of Evidence in Education may be beneficial for the future of Japanese Moral Education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義は、特に、WWC情報センターが整理・検証を行った教育プログラムに関する効果測定が各州・各郡学校区における道徳教育政策の遂行に果たした役割の大きさについて明らかにできた点にある。草の根レベルで多彩な教育プログラムが考案され、その拡大の中で官民から資金援助を受ける形態が取られることの多い同国では、従来より、どの教育プログラムに効果があるのか定めにくいことが課題とされてきた。そのような同国の教育政策に特有の事情について明らかにできたこと、及びそれらの効果を整理する一連の施策について考察できたことは、同国の教育プログラムを日本に導入する際の方針を見出すことに結びついた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 認知言語学にもとづく読み物教材読解モデルの構築―道徳科における仮説的推論の活用可能性に着目して―2021

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 4 Pages: 1-14

    • NAID

      40022658303

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「後悔」とは何か(2)―道徳読み物教材「足袋の季節」の分析を通じて―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 305-318

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 改めて道徳教育における「徳目主義」批判とは何だったのか―宇佐美・藤田論争の分析を通じて―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 333-345

    • NAID

      120006897161

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおける効果測定制度の運用と実態 ―「エビデンスに基づく人格教育」の特質と課題―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 463-477

    • NAID

      120006848896

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育におけるエビデンス産出の可能性とその限界―道徳教育の展望を探る―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 向社会性育成プログラムに関するアセスメントの枠組み ―アメリカ道徳教育におけるエビデンス産出の現実と課題―2017

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi