• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transformation of Curriculum of Elementally School by New Philosophy Education

Research Project

Project/Area Number 17K14055
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Fukui Suguru  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 講師 (40758687)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords新しい哲学教育 / 小学校カリキュラム / 問いを立てる / 哲学する / 子どものための哲学 / 対話教育 / 学校設定教科 / 教科観の内省 / 「てつがく」 / 教師の教科観 / 哲学教育 / 小学校カリキュラム改革 / シティズンシップ教育 / 学校カリキュラム改革 / ハワイ州の学校教育 / フィールド調査
Outline of Final Research Achievements

As a case, this study takes up the introduction of a school setting subject “てつがく(tetsugaku)(that means Philosophy)” of the Elementary School attached to Ochanomizu University. For this case, a combined data collection and analysis of literature and documents, interview research, and class observation was conducted to describe and interpret what was happening there. As a result, it was clarified that the introduction of “てつがく” (①) has an important intention in setting up the domain for learning thinking itself, (②) is one of the conditions for making certain organic changes (each condition is interlocking), and (③) is characterized by encouraging teachers' introspection into the subject.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「新しい哲学教育」の導入は“答えの簡単に出そうにない問題に問いを立て,自分なりの答えを探すことに取り組む”という行為を子どもたちに実践させることであり,学校で学習者の思考力を育成する重要なきっかけになるかもしれない。その際に重要になるのは,それがカリキュラムの他の部分とどのように関連するかである。本研究では,カリキュラムは有機的な全体であることを踏まえ,「新しい哲学教育」の導入と小学校カリキュラム全体との関係づけについて一定程度の理論化を見据えた検討がなされ,どのような関係づけがあり得るかが示唆された。それによって改革提案としての価値を吟味することに貢献したと言えよう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 近年のお茶の水女子大学附属小学校における学校カリキュラムの展開-継続的なカリキュラム・マネジメントに着目して-2020

    • Author(s)
      岡田了祐,福井駿
    • Journal Title

      人間発達研究

      Volume: 34 Pages: 39-63

    • NAID

      120006839927

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] アメリカの哲学教育が日本に示唆すること -Philosophy for Childrenアプローチを中心に-2019

    • Author(s)
      福井駿
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] お茶の水女子大学附属小学校の学校設定教科 「てつがく」はどのように実践されているのか -カリキュラムにおける役割に注目して-2019

    • Author(s)
      岡田了祐,福井駿
    • Organizer
      日本教育方法学会 第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己コントロール社会における主体的市民の育成 -お茶の水女子大学附属小学校におけるシティズンシップ教育の試みを事例に-2018

    • Author(s)
      岡田了祐,福井駿
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第 67回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Working with International Partners to Build a Deliberative Democracy Through Social Studies Education: Examples from a Collaborative Research Exchange Between Japanese and U.S. Colleagues2017

    • Author(s)
      Amber Strong Makaiau, Fukui Suguru, Noboru Tanaka
    • Organizer
      日米教員養成協議会(JUSTEC)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教科とその本質-各教科は何を目指し,どのように構成するのか- (第4章第2節:「てつがく」とはどのような教科か)2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会(編) (第4章第2節執筆:岡田了祐,福井駿)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi