• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of support method based on the evaluation of "preference" of children with intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K14062
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

MATSUSHITA Hiroyuki  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (30633789)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords知的障害 / 好み / 支援 / 応用行動分析 / 本人中心
Outline of Final Research Achievements

There are few introductions of the methodology for assessing their preference for support of persons with intellectual disabilities in Japan. In this study, it is intended to be effective intervention utilizing the preferences of children with intellectual disabilities to clear the way for widespread use in the school. Based on this purpose, we conducted a literature review on the preference-based teaching and surveys for teachers of special needs education schools.
As a result, it was shown that even in Japan, while there is utilization as a teaching material that attracts children's interests and as "reward" when accomplishing tasks, that is "reinforcer", it is difficult to utilize in group lessons.
Also, it was shown that it is effective not only to interact with ASD toddlers according to their interests but also to set teaching opportunities according to their preferences resulted from evaluating through objective preference assessment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的障害のある子どもに対して、教材やごほうびなどに本人の好みを活用して指導機会を設定することは、指導の有効性を高める効果があり、特別支援学校において各教師が積極的に実施していることが示された。そのうえで、個人の好みを集団での活動に導入することには困難さがあり、今後はその工夫点を整理することが必要であると考えられる。
また、好みの活用と関連した「トークンエコノミー法」などの支援技法について、理論的機序に関する誤解がある可能性が示唆され、応用行動分析学に関する教員研修の必要性が考えられた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症幼児の社会的行動の変容に関する一事例検討 : 本人の好みを活用した要求場面の設定を通して2021

    • Author(s)
      松下浩之
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 143-152

    • DOI

      10.34429/00004882

    • NAID

      120006956906

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4906

    • Year and Date
      2021-02-01
    • Related Report
      Products Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 重度知的障害のある子どもの好みを活用した指導を実施する際の課題の検討 : 学校教員を対象にした意識調査の分析から2020

    • Author(s)
      松下浩之
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 14 Pages: 69-77

    • DOI

      10.34429/00004728

    • NAID

      120006814076

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4736

    • Year and Date
      2020-02-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害や自閉症スペクトラム障害のある人への好みのアセスメントとその活用に関する研究の動向2018

    • Author(s)
      松下浩之
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 56

    • NAID

      130007757220

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学生の放課後の過ごし方に関する調査① ―障害の有無および学校種における好みの活動の比較―2019

    • Author(s)
      松下浩之・福本稜佑
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の放課後の過ごし方に関する調査② ―障害の有無に関連した保護者の評価およびニーズに関する検討―2019

    • Author(s)
      福本稜佑・松下浩之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害のある子どもの好みを活用した指導に関する研究 ―特別支援学校教師に対する質問紙調査の結果からー2018

    • Author(s)
      松下浩之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-04-15  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi