• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of multimedia DAISY book production and utilization system for higher education institutions

Research Project

Project/Area Number 17K14064
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

KUSUNOKI KEITA  大阪大学, キャンパスライフ健康支援・相談センター, 特任研究員(常勤) (70770296)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords読みに困難を抱える大学生 / アクセシブルなデジタル書籍 / マルチメディアDAISY図書 / 実証実験 / 共有オンライン図書 / インタビュー / ライフヒストリー調査 / 高等教育機関 / ディスレクシア / 大規模アンケート / 図書のデジタルデータ化 / 高等教育 / 後期中等教育 / 高等教育・キャリア教育 / デジタル図書
Outline of Final Research Achievements

This study focused on Multimedia DAISY Books, one of the universally accessible digital libraries, and converted university textbooks into DAISY and provided it to a university student with reading difficulties. For twice during the demonstration experiment, the study measured the effect of use of Multimedia DAISY Books.The assessment result demonstrated that the continuous use of DAISY reduced the sense of resistance towards reading and writing.Along with the demonstration experiment, this study also examined the situation in the United States, known for its advanced status in dyslexia support.
Based on the knowledge obtained through the demonstration experiment and international comparison, the study identified that, in Japan, support for university students with reading difficulties in higher education is an urgent problem and that the establishment of an environment..

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

河村(2018)は「マラケシュ条約の批准により,障害者差別の解消に取り組むことが義務とされる国と自治体が関わって設置する様々な図書館が改めてその使命を確認し,率先して情報アクセス差別の解消の体制整備に取り組むことが期待されている(P.11)」と主張している。
このように情報アクセシビリティの環境整備は,義務教育段階から高等教育・キャリアにかけて継続していく必要がある。本研究で高等教育機関でのマルチメディアDAISYの活用方法を構築することは,今後の情報アクセシビリティの環境整備に大きなインパクトを与えるであろう

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Study on the Necessity of Accessible Books for University Students with Reading Difficulties : Based on Case Studies of Using Multimedia DAISY Books for University Students2021

    • Author(s)
      楠敬太
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 61-77

    • DOI

      10.34382/00015184

    • NAID

      120007147771

    • ISSN
      0288-2205
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/15213

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読み書きに困難のある児童に対するマルチメディアDAISY教材を活用した学習支援に関する研究 : 読みのアセスメントを基にした実践を通して2020

    • Author(s)
      金森 裕治 , 井阪 幸恵 , 今枝 史雄 , 楠 敬太
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 68 Pages: 109-121

    • NAID

      120006859609

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国にルーツを持つ児童の横書き・縦書きテキストにおける読み能力の違い : 読み能力検査および視機能評価を通して2019

    • Author(s)
      楠 敬太 , 小澤 亘 , 金森 裕治
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 40 Pages: 1-13

    • NAID

      120006884670

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育機関におけるマルチメディアDAISY図書の活用(Ⅲ)2020

    • Author(s)
      楠敬太
    • Organizer
      特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育機関におけるマルチメディアDAISY図書の活用 (Ⅱ):有効性の検証2019

    • Author(s)
      楠敬太,松久眞美,金森裕治
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第56回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] マルチメディアDAISY教材の適切な理解を目ざして(2) :教職員・保護者用動画の作成を通して2019

    • Author(s)
      楠敬太,今枝史雄,金森裕治
    • Organizer
      日本LD学会学会 第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育機関におけるマルチメディアDAISY 図書の活用 -合理的配慮の観点に基づいて-2018

    • Author(s)
      楠敬太,松久眞実,金森裕治
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Basic Research on ICT Utilization Situation of Students with Disabilities in Japan2018

    • Author(s)
      Keita KUSUNOKI,Kazuya MINATANI
    • Organizer
      the 12th international Convention on Rehabilitation Engineering and Assistive Technology
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校に在籍する課題のある生徒の実態に関する研究-公立高校・私立高校との比較を通して-2017

    • Author(s)
      楠敬太,金森裕治
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi