Project/Area Number |
17K17397
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Ehime University (2018) Kanazawa University (2017) |
Principal Investigator |
UEHATA YOSUKE 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 特任助教 (00757271)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 看護学 / 基礎看護学 / 看護政策・行政 / 看護師養成プログラムの大学化 / 看護学へのアクセシビリティ / 学問領域の地理的分布 / 看護師学校の教養教育 / 看護師養成の大学化 / 教養教育 / 看護学へのアクセシビリティ差 / 看護に関するデータのインフラ化 / 看護学教員の不足 / 看護教育システムの踏襲 / 看護師養成大学 |
Outline of Final Research Achievements |
The results of the "Internet Survey on University Entrance and Parents' Awareness and Behavior" show that, while nursing universities account for more than 30% of all universities, the proportion of children who wish to enroll in the nursing department is low, and children who wish to enroll in the nursing department are influenced by the relatives of health professionals such as nurses. In addition, as a result of the "Survey on Educational Effects of Nursing Schools" a high proportion of the respondents felt that they had gained expressiveness and self-motivated activity through liberal arts education at 4-year nursing schools. In specialized education, there were no significant differences in knowledge or skills between four-year nursing college graduates and other nursing school graduates. These results suggest that it is important to pay attention to the effects of general education on policy formulation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
看護師養成プログラムの大学化において、教養教育が寄与しており、特に卒業生は4年制看護系大学の教養教育を通して表現力と主体的行動力が得られるものと考えられた。この研究により、今後の看護師養成プログラムの大学化に関する研究、看護系大学における教育効果の検証に関する研究について端緒となったことが本研究の学術的意義である。 さらに根拠に基づいた政策(EBP:エビデンス・ベースト・ポリシー)としての看護系大学数の増加の影響やその是非を検討する上で、本研究の知見とりわけ大学化に伴う4年制看護系大学における教養教育の効果や意義に注目することの重要性が明らかとなったことが社会的意義である。
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