• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new psychiatric and mental health nursing education strategy connecting with lectures and practicums

Research Project

Project/Area Number 17K17399
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionOsaka University (2020)
Yamaguchi University (2017-2019)

Principal Investigator

Odachi Ryo  大阪大学, 医学系研究科, 助教 (10760796)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords看護教育 / 精神看護 / theory and practice gap / 授業デザイン / 臨地実習 / theory-practice gap / 精神看護学 / 看護学生 / 授業づくり / インタビュー / 授業評価
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted to explore strategies for more effective linkage between lectures and practicums psychiatric and mental health nursing(PMHN). For this purpose, the interviews on learning experience, mainly in the psychiatric nursing practicums, was conducted for the nursing students. As a result of the analysis of the interview data, it was indicated that positive learning outcomes might be foretold by connecting the knowledge of the PMHN and the life experience of individual students. In addition, it was also considered that the practicums were easy to catch as a positive learning experience by the existence of the recognition for learning outcomes except for the communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで研究の蓄積がされてこなかった精神看護学における知識と実践の乖離(theory and practice gap)に着目した。本研究から導かれる精神看護学の授業方略はとしては、学生の個人的な生活経験を喚起させ、この経験と精神看護学における知識をファシリテーションによって接続させることが挙がる。精神看護技術は文脈に依存する部分が大きく、その技術の有り様も個人によって異なる。これまでは技術をどう患者に実施するかという点に看護教育は重点が置かれていたが、本研究によって技術を実施する自分自身という観点も十分に考慮する必要性が示されたと考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2018 2017

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 精神看護学における学生の学習プロセスに関する研究:知識から実践のつながりと乖離の探索2020

    • Author(s)
      大達亮, 矢田浩紀
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護大学生の精神看護学実習におけるポジティブでない経験に関するインタビュー調査2020

    • Author(s)
      大達亮, 榎本萌那
    • Organizer
      第27回日本精神科看護専門学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 逸脱としての”良い”看護実践の検討:療養病床における終末期高齢者への看護実践のナラティブ分析から2018

    • Author(s)
      大達亮、山本真理子、玉木朋子、眞浦有希、伊藤美樹子、小西かおる
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学士課程において精神障害者の地域支援への理解と関心を高めるための授業と実習の工夫2017

    • Author(s)
      大達亮、矢田浩紀、山根俊恵
    • Organizer
      第24回日本精神科専門学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi