• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of the teacher training on childcare students' cognition and behavior for children

Research Project

Project/Area Number 17K17577
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Special needs education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Matsuda Yuko  弘前大学, 保健学研究科, 准教授 (10598717)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords保育 / 学生 / ティーチャートレーニング / 応用行動分析 / 介入 / 保育者養成課程 / Teacher Training / 効果測定 / 実習 / 保育者 / 保育学生
Outline of Final Research Achievements

In this study, teacher training based on applied behavior analysis was
conducted for childcare students, and the following three points were clarified.
First, the pre-post comparison of the intervention showed that the knowledge of applied behavior analysis and the skill of ignoring inappropriate behavior improved. Second, a 2-year longitudinal study showed that knowledge of applied behavior analysis and skill in ignoring inappropriate behavior were maintained. Third, the interview survey revealed that positive changes were experienced in the students’ motivation and behavior, as well as in the child's own feelings and behavior during the practical training. In addition, we created a new scale to measure effects of teacher training and confirmed its factor structure, reliability and validity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来ティーチャートレーニングは,教師や保育者を対象に実施されてきた。問題行動を有する幼児への対応は,特に若手の保育者にとって大きなストレスであり,離職の要因にも挙げられている。他方,保育現場は多忙であり,新たな知識・スキルを学ぶ機会を十分に確保できない難しさもある。本研究で得られた結果を踏まえると,養成課程でティーチャートレーニングを導入することにより,問題行動への対応における有用なスキルの習得,保育学生の自信・意欲向上が期待できる。これらは保育者への円滑な職業移行を実現し,ひいては保育の質の向上や保育者の人的不足の解消に寄与するものと考えられる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 保育者志望学生を対象とした応用行動分析に基づくスキル訓練後の変化 ―訓練・実習を通じた主観的経験及び2年間の知識・スキルの推移―2020

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Journal Title

      日本保育者養成教育学研究

      Volume: 5

    • NAID

      40022611817

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者志望学生を対象とした応用行動分析に基づく援助スキル訓練の試み ーティーチャー ・ トレーニングによる子どもの行動とその対応に関する理解の変化ー2020

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Journal Title

      保育者養成教育学研究

      Volume: 4

    • NAID

      40022276822

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育学生を対象とした Teacher Training の効果検証(5)―介入後の実習を通じた縦断的変化―2021

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生を対象としたTeacher Trainingの効果検証(3) 面接調査による質的分析を通じて2020

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生を対象としたTeacher Trainingの効果検証(4) 2年間の縦断的変化2020

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生を対象としたTeacher Trainingの効果検証(2)― 場面提示による自由記述の観点から―2019

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生を対象としたTeacher Trainingの効果検証(1) 量的な指標における変化の観点から2018

    • Author(s)
      松田侑子,濱田祥子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi