• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Re-orientation of ethnoscience in ASEAN science education- case of Thailand

Research Project

Project/Area Number 17K17580
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Sociology of education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

BABA Satoko  岩手大学, 教育学部, 准教授 (60700391)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsエスノサイエンス / 科目横断型 / PBL / 復興教育のカリキュラム化 / 多文化に応答する科学教育 / 外国人児童に対応した科学教育 / STS教育 / 復興教育 / 文化的応答性を持つ教育 / STS / 地域社会と科学教育 / 多文化教育と科学教育 / 東南アジア / 教育課程 / 社会的課題と教育
Outline of Final Research Achievements

The following contents were clarified in this study:(1) The local wisdom incorporated in the Thai curriculum is rarely introduced in textbooks and national level teacher training. (2) In Thailand, it is assumed that differences in religion should be taken into consideration as an awareness of "locality"(3)The lesson is successful by incorporating the contents of the region and taking up various viewpoints and integrating the lesson method (constructive method) that accepts various opinions and thoughts.
In Japan as well, it was suggested that ethnoscience that assumes multiple cultural and social backgrounds is necessary due to the increase in children connected to foreign countries.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの理科教育研究で課題となっていた、非西洋諸国での教育実践における社会的文脈への配慮方法に必要な要素として「内容を地域に即したものとすることに加え、構成主義的な授業方法を採用する」という点を事例の検討から抽出した。
災害等からの地域復興教育は、世界各国で重要性が増している教育課題であり、岩手の事例を参照することでより波及効果の高い、かつ具体的な提言として「教員養成カリキュラム」における新設科目の創設を行った。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (5 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] タイ教育省/BMWEC(タイ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] コンケン大学 教育学研究科(タイ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 教育省IPST(タイ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 教育省ONIE(タイ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 教育省/IPST(タイ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「特別活動」と「国語」に関する小中一貫モデルカリキュラムの開発:紫波町東部地区を対象に2022

    • Author(s)
      馬場智子(他9名)
    • Journal Title

      岩手大学大学院 教育学研究科研究年報

      Volume: 6 Pages: 15-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] タイのノンフォーマル教育機関の認可と教職員の身分保障における課題2021

    • Author(s)
      馬場智子
    • Journal Title

      年報タイ研究

      Volume: 21 Pages: 1-15

    • NAID

      40022674366

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国にルーツを持つ児童生徒の教育を担う資質育成に向けた教員養成課程-学生の価値観からみるレディネスと課題-2021

    • Author(s)
      馬場智子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践・学校安全学研究開発センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 105-116

    • NAID

      120007034075

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タイの”Local Wisdom”を組み込んだSTS教育の実践:地域社会の実情に即した環境教育とは2021

    • Author(s)
      馬場智子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 80 Pages: 87-98

    • NAID

      120007032626

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化共生社会に資する言語教育と異文化理解教育とは―国内外のオルタナティブな教育実践からの示唆2019

    • Author(s)
      田中真奈美、馬場智子、吉田直子
    • Journal Title

      教育改善向上(FD)活動年報 年報論文

      Volume: 4 Pages: 11-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis on Literature and Research Reports about Science Education with Locality in Japan2019

    • Author(s)
      Satoko BABA (馬場智子)
    • Journal Title

      Communication Japan Association for Language Policy Thai-Japan International Symposium 2018(タイ日国際シンポジウム2018)論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別活動の教職科目において性的少数者に関わる内容を扱う意義―学級活動の隠れたカリキュラムの認識2018

    • Author(s)
      馬場智子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 77 Pages: 87-98

    • NAID

      120006457599

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育課程改革における「主体的・対話的で深い学び」の位置づけと課題2018

    • Author(s)
      田代高章・宮川洋一・馬場智子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター 研究紀要

      Volume: 17 Pages: 115-132

    • NAID

      120006457615

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科教育学の知見を生かしたシンガポールでの授業改善―授業計画・授業用スライド・教材・ワークシートの改善を通して―2017

    • Author(s)
      YEO Jennifer,湯地涼介, 馬場智子 他
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41 Pages: 96-106

    • NAID

      130005775838

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイにおける海外連携分校の設置と課題:千葉大学の事例を中心に2022

    • Author(s)
      馬場智子
    • Organizer
      国際教育研究フォーラム 2021年度第3回例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The impact of COVID-19 on Children and Teachers in Migrant Learning Centres in Thailand2021

    • Author(s)
      Satoko BABA
    • Organizer
      Conference of the Comparative Education Society of Asia, 2021 conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校現場の多文化化に対する大学生の意識2020

    • Author(s)
      馬場智子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STS Education Necessary in the Context of Non-Western Countries: Comparison Case Study in Thailand and Japan2019

    • Author(s)
      Satoko BABA, Chokchai YUENYONG, Reiko MUROI, Testu MUGIKURA, Shinya MORIMOTO
    • Organizer
      World Education Research Association (WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Curriculum with “Local Wisdom” Reform in Thailand: Relationship between Regional Characteristics and STEM Education2019

    • Author(s)
      Satoko BABA, Chokchai YUENYONG
    • Organizer
      World Education Research Association (WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Office of the Non-Formal and Informal Education (ONIE) と民間組織の連携状況2019

    • Author(s)
      馬場智子
    • Organizer
      日本タイ学会 2019年度研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis on Literature and Research Reports about Science Education with Locality in Japan2019

    • Author(s)
      Satoko BABA
    • Organizer
      Communication Japan Association for Language Policy Thai-Japan International Symposium 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] タイ外国人児童生徒の進路選択2018

    • Author(s)
      馬場智子
    • Organizer
      日本タイ学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ノンフォーマル教育から公教育への多文化共生に向けた提言―日本、アメリカ、タイの事例から2021

    • Author(s)
      田中真奈美、馬場智子
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      外為印刷
    • ISBN
      9784600007119
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 比較教育学原論2019

    • Author(s)
      南部 広孝、杉本 均(編著)、馬場智子(pp.240-247担当)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003402
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」の理論と実践2019

    • Author(s)
      遠藤孝夫(編著)、馬場智子(pp.39-57担当)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798915602
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 比較教育学原論2019

    • Author(s)
      馬場智子(共著)、杉本均・南部広孝編著
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] タイの人権教育政策の理論と実践―人権と伝統的多様な文化との関係2017

    • Author(s)
      馬場智子
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914183
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] IPSTホームページ(英語版)

    • URL

      http://eng.ipst.ac.th/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Actual Circumstance and Challenge of Non-formal Education in Thailand2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi