Development and Validation of a Pre-Graduation Medical Education Program Using the Transprofessional Education Model
Project/Area Number |
17K17586
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Medical sociology
Hygiene and public health
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 地域医療 / リーダーシップ / 地域医療教育 / 小グループ学習 / グループ学習 / ゲーム教育 / リーダーシップ教育 / 地域振興 / トランスプロフェッショナル / 卒前医学教育 / プロフェッショナリズム / 地域共創 / 卒前教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Until the 2019 academic year, a six-month program for first-year medical students was implemented, focusing on lectures and educational projects to increase interest in regional medicine and develop teamwork and leadership skills. However, due to the spread of the coronavirus infection, the education shifted to online from the 2020 academic year onwards, advancing the development of online programs. While online education achieved positive results in leadership education and increasing interest in regional medicine separately, it was unable to create a program that combined both aspects simultaneously. As a result, it was concluded that project-based learning on-site would be preferable to achieve greater outcomes. Moving forward, a combination of online and on-site learning is considered essential.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現地でのプロジェクト型学習により、地域医療に対する興味喚起と医学生の協調性やリーダーシップ育成が地域医療の質向上に寄与する可能性があることが示唆された。また、オンライン教育が普及し、効果的な教育プログラムを開発・実施することによる、地域医療の課題に対処できる医療人材の育成が期待できます。ただし、オンライン教育の効果や限界が明らかになり、さらなる改善が求められ、ハイブリッド型の教育プログラムの有用性が考えられます。今回の学習プログラムは、地域社会や医療制度全体の発展に繋がる重要な要素となります。
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Report
(7 results)
Research Products
(27 results)
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[Journal Article] COVID-19 Transmission at Schools in Japan2021
Author(s)
Akaishi Tetsuya、Kushimoto Shigeki、Katori Yukio、Sugawara Noriko、Igarashi Kaoru、Fujita Motoo、Kure Shigeo、Takayama Shin、Abe Michiaki、Tanaka Junichi、Kikuchi Akiko、Abe Yoshiko、Imai Hiroyuki、Inaba Yohei、Iwamatsu-Kobayashi Yoko、Nishioka Takashi、Onodera Ko、Ishii Tadashi
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Journal Title
The Tohoku Journal of Experimental Medicine
Volume: 255
Issue: 3
Pages: 239-246
DOI
NAID
Related Report
Peer Reviewed / Open Access
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[Journal Article] 大学病院総合診療科初診患者のうつ状態を評価するためのハミルトンうつ病評価尺度の有用性2018
Author(s)
阿部 倫明, 野崎 裕之, 中川 高, 八木橋 真央, 石沢 興太, 奥田 拓史, 赤石 哲也, 田中 淳一, 大澤 稔, 沼田 健裕, 菊地 章子, 高山 真, 奈良 正之, 小野寺 浩, 富田 博秋, 石井 正
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Journal Title
日本病院総合診療医学会雑誌
Volume: 14
Pages: 556-563
NAID
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