• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Feedback That Uses LMS in Training Program for Science Teachers at Elementary and Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 17K17619
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Educational technology
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

HIRANAKA Hironori  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (10613531)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords理科教員養成 / 学習管理システム / 模擬授業 / フィードバック / LMS / 機械学習 / 教員養成 / 理科教育
Outline of Final Research Achievements

This study examines a method of extracting feedback sentences that took into consideration person-to-person comparisons, by highlighting characteristic words from written reflections on mock lessons conducted as part of a teacher-training program. Participants who used characteristic words less frequently tended to provide only superficial advice. Thus, this method could be useful in providing feedback.
In addition, video clips of mock lessons were labeled, and characteristic words taken from reflections on each mock lesson were presented. As a result, a mechanism was created to make it possible to provide feedback in response to various situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小・中学校理科教員の養成課程における実践的指導力の強化,平成29年告示の学習指導要領で求められる「主体的・対話的で深い学び」実現の観点から,受講者に対する様々なフィードバック手法を検討することは重要である。近年注目されるEdTechの観点からも,デジタルデータを活用した個に対する対応手法はその蓄積が望まれる。
本研究ではチームによるプロジェクト型模擬授業の計画・実践過程におけるフィードバック着目し,LMS(学習管理システム)で受講者支援を行い,その中で蓄積された各種データを用いた直接的および間接的なフィードバックの手法を検討した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 未来の社会を指向した「単元構想」の重要性 -これからの教員養成・教員研修に向けて-2019

    • Author(s)
      鈴木昭夫・平中宏典
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集

      Volume: 30 Pages: 45-56

    • NAID

      120006777118

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 理科の探究を支えるCSCLとその環境構築に向けて -中学校理科の授業で生成されるデータに着目して-2019

    • Author(s)
      酒井大貴・関本慶太・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 月の観察支援ソフト「MoonNote2」を用いた実践とその効果 -小学校第4学年「月と星」における予察的検証-2019

    • Author(s)
      菊地実咲・植木忠佑・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科において単元を貫く探究過程を生徒はどう進むのか -第3学年「化学変化とイオン」における予察的検討-2019

    • Author(s)
      関本慶太・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるmicro:bitの測定機器としての活用 -第3学年「化学変化とイオン」における化学電池の電圧測定を例に-2019

    • Author(s)
      平中宏典・関本慶太・芳賀 団
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 振り返り記述の特徴語を基にしたフィードバック素材生成システムの開発2019

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      2019 PC CONFERENCE
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科の模擬授業において教師役が認識する自身の学び -授業前後における振り返り記述の比較を中心に-2018

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科の模擬授業で大学生が想定する子供像の検討2017

    • Author(s)
      平中 宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会 (福岡教育大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 福島大学 人間発達文学類 受講者支援システム

    • URL

      https://rika.educ.fukushima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 福島大学 人間発達文化学類 理科教育支援システム

    • URL

      https://rika.educ.fukushima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi