• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Formation of the Canon of Modern French Composers in the Historiography of Music during the Third Republic

Research Project

Project/Area Number 17K17707
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Aesthetics and studies on art
Art at large
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

NARUTA Reina  東京藝術大学, 音楽学部, 助手 (30610282)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords音楽史記述 / カノン / 近代フランス音楽 / カノン作曲家 / 西洋音楽史 / 音楽史書
Outline of Final Research Achievements

A survey of Historiography of Music during the Third Republic has identified 19 Canon Composers of Modern French Music. These are categorized into four groups: Opera Composers, Symphonist, Trinite (Faure, Debussy and Ravel), Satie and Les Six. Among the types of the Musical Canon, ideology, repertoire and Succes de scandale would be more influential. From 1870 to 1900, canonization was mainly based on Opera Composers. In the 1900s and 1910s, the importance of Symphonist gradually increased. Moreover, in the 1920s and 1930s, under the view of Music History that the supremacy of French Music was regained, Opera Composers came to be disregarded as symbols of decline; Symphonist who were considered to be under the influence of German Music were regarded as 'Composers of a previous era'; the importance of the Trinite and of Satie and les Six tends to be emphasized as symbols of evolution of French Music.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において19名のカノン作曲家を抽出したことで、カノン批判をする基礎が構築できたと考える。逆説的ではあるが、カノン批判を行うためには、何が・誰がカノンとみなされたのかを明らかにせねばならないからである。
カノン作曲家として抽出された19名の作曲家に関しては、それぞれに異なる要件によりカノンと目された。音楽史書においては、しばしば折衷的な基準によりカノン作曲家が列挙される傾向にある。本研究において、各作曲家のカノンの要件の傾向を明らかにしたことで、今後何らかの基準に基づいて音楽史書が編まれる際に、カノン作曲家として言及されることの妥当性を判断するための指標の一つができたことに意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2018 2017

All Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Presentation] ノルベール・デュフルク『フランス音楽』(1949/1970)における第四黄金時代 --フランス音楽優位の音楽史記述との関連から2018

    • Author(s)
      成田麗奈
    • Organizer
      19世紀音楽研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 普仏戦争以降フランスで刊行された音楽史書におけるフランス音楽優位の記述 ――1910-1940年代における「現代」の記述に焦点を当てて2017

    • Author(s)
      成田麗奈
    • Organizer
      日本音楽学会第68回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 第三共和制期の音楽史記述におけるフランス人作曲家のカノン形成2021

    • Author(s)
      成田麗奈
    • Publisher
      創英社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi