Project/Area Number |
17K17771
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
GOTO Kenjiro 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (10634579)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 主権者教育 / 市民性教育 / コラボレーション / 主権者教育の担い手 / 市民性教育の担い手 / 教師教育 / 市民育成者 / フォーマル,インフォーマルな学び / イメージマップ / ライフストーリーチャート / スノーボールサンプリング法 / 担い手の多様性 / 教育学 / 実践研究 |
Outline of Final Research Achievements |
I clarified the image of citizens of various people, and the formation process and factors. We made use of the results and carried out a collaboration plan. As a result, the image of citizenship education was understood not only in the context of politics and social participation, but in a broader sense such as life guidance, career guidance and career education. It is clear that experience, current profession, and specialties are greatly influenced, but that educational practice is consciously/unconsciously performed, and that it is not easy to collaborate using specialties.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来,主権者教育や市民性教育においては,「社会科」の「教師」(になるつもりの学生)を調査や考察の対象にして,自他の「(各教科の)目標に対する考え」「信念」「教科・教育観」の省察・再構成の重要性が指摘されてきたのに対して,本研究は,学校教育内外の主権者教育・市民性教育を担う多様な人々が主権者教育をどう捉え,どう関わろうとしているのか,どう担い手となっていったのか,自らどのように語るのかを明らかにしている点で,一線を画している。このことは,近年,主権者教育の場と,その担い手が拡大と,教職の専門化が同時に進む中で,主権者教育を推し進めるコラボレーションのあり方を模索する上で重要である。
|