• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a scaffolding method for collaborative learning using programming

Research Project

Project/Area Number 17K17786
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Educational psychology
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Tohyama Sayaka  静岡大学, 情報学部, 助教 (80749664)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsプログラミング教育 / 小学校 / 協調学習 / 小学校でのプログラミング教育 / 小学校でのプログラミング授業の指導案の提案 / 建設的相互作用 / 初等教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to examine how programming contribute to increase the frequency of constructive interaction as a mechanism of students' deepening understanding in collaborative learning. In the context of the renewal of Japanese curriculum standard from 2020, and the newer curriculum standard includes programming education in elementary school curriculum, we selected elementary school children as research target in this research.
During the research period, we discovered that collaborative programming education enhanced children's learning in mathematics and science. We published these results via journals, and held symposium to discuss the results with practitioners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義は,2020年から一新される学習指導要領にてプログラミング教育が始まることを見据えて,小学校の授業ですぐに活用できる実践例を評価法とともに提案したことである.また,本研究の学術的意義は,提案した実践例に対して先行研究で効果が示されている前後理解比較法等の評価手法を組み合わせて,プログラミング教育における評価の一例を示したことや,先行研究で示されてきた協調学習の利点とプログラミングの利点とを統合することが可能であることを示した点にある.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 参加者全員の貢献を促す協調問題解決場面の構築―Uno Stackoの課題特性に注目して―2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香・Vaya Viora Novitasari・竹内勇剛
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌(D)

      Volume: J103-D/3 Pages: 72-81

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協調学習の中でのプログラミング2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 60(10) Pages: 1008-1012

    • NAID

      120006729393

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Proposing a Design of Collaborative Creative Musical Activity and an Evaluation Method as STEAM Education:2018

    • Author(s)
      遠山 紗矢香、竹内 勇剛
    • Journal Title

      The Transactions of Human Interface Society

      Volume: 20 Issue: 4 Pages: 397-412

    • DOI

      10.11184/his.20.4_397

    • NAID

      130007521321

    • ISSN
      1344-7262, 2186-8271
    • Year and Date
      2018-11-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協調的問題解決能力をいかに評価するか-協調問題解決過程の対話データを用いた横断的分析2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香,白水始
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 24(4) Pages: 494-517

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校におけるプログラミング教育での理解深化過程の発話分析2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パネルディスカッション:小学校プログラミング教育の立場から(スポーツにおける「主体的・対話的で深い学び」実践プログラムの検討と評価手法に関する調査研究に対して)2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      全教連課題研究シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How to Use Programming as New Media: Based on an Investigation of Elementary School Children2019

    • Author(s)
      Tohyama, S., Mukae, R. & Takeuchi, Y.
    • Organizer
      15th ITS Asia-Pacific Conference (ITS Bangkok 2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数に対する女子児童の苦手意識を低減するための効果的なプログラミング使用方法の調査2019

    • Author(s)
      向江理奈・遠山紗矢香・菊地寛
    • Organizer
      静岡大学情報学シンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初学者のプログラミングと認知科学2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      認知科学会 「学習と対話」研究分科会 第56回「プログラミング教育と認知科学」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生同士の協調的なプログラミング学習場面設計を目指した児童の多様性の調査2019

    • Author(s)
      向江理奈・菊地寛・遠山紗矢香
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 長期的に保持される理解作りを目指した学習場面の観察方法の検討 -複素数平面の問題解決を例に-2019

    • Author(s)
      大村勝久・遠山紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校のプログラミング教育2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム「情報教育の参照基準」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校4年における理科と総合的な学習を連携させたプログラミング教育の単元開発2019

    • Author(s)
      菊地寛, 遠山紗矢香, 中川一史
    • Organizer
      日本STEM教育学会拡大研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] micro:bitを用いた小学校理科の協調的なプログラミング学習2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Collaborative Creative Music Activity with ICT: A Case Study for Children in Grade Five2018

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Takeuchi, Y.
    • Organizer
      Constructionism 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How to Improve Children’s Understanding of Code?: A Preliminary Study using Jigsaw Method for Computer Programming in Elementary School2018

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Takeuchi, Y.
    • Organizer
      OCCE 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学入試に資する学びを目指した 高等学校数学科の協調学習の実践と遅延評価方法の検討2018

    • Author(s)
      大村勝久・遠山紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングにおける協調学習の影響-小学生を対象とした事例分析-2018

    • Author(s)
      遠山紗矢香・竹内勇剛
    • Organizer
      電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーション基礎研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングワークショップシリーズを対象とした小学生の作品の分析2018

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科におけるプログラミング的な協調創作活動の効果-自己肯定感に注目して-2018

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      情報処理学会研究会 コンピュータと教育
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Constructive Interaction on Collaborative Programming: Case Study for Grade 6 Students Group2017

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y., Yokoyama, S., Koguchi, T., Takeuchi, Y.
    • Organizer
      World conference on Computing in Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング教育の目的および実践形態とその背景理論の検討‐シンガポール・マレーシアを例に‐2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 建設的な相互作用を促す手段としてのプログラミング活用方法の検討2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングがつなぐ情報学部と小学校2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      静岡大学情報学シンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 公認心理師の基本を学ぶテキスト8 学習・言語心理学2019

    • Author(s)
      郷式徹, 西垣順子, 山懸宏美, 遠山紗矢香, 安藤花恵, 伊田勝憲, 石井恒生, 古見文一, 滝口圭子, 石王敦子, 伊丹昌一
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085835
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Tomorrow’s Learning: Involving Everyone: Learning with and about Technologies and Computing.2018

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y., Yokoyama, S., Koguchi, T., Takeuchi, Y.
    • Total Pages
      670
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783319743103
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi