Development of a scaffolding method for collaborative learning using programming
Project/Area Number |
17K17786
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
Educational psychology
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | プログラミング教育 / 小学校 / 協調学習 / 小学校でのプログラミング教育 / 小学校でのプログラミング授業の指導案の提案 / 建設的相互作用 / 初等教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to examine how programming contribute to increase the frequency of constructive interaction as a mechanism of students' deepening understanding in collaborative learning. In the context of the renewal of Japanese curriculum standard from 2020, and the newer curriculum standard includes programming education in elementary school curriculum, we selected elementary school children as research target in this research. During the research period, we discovered that collaborative programming education enhanced children's learning in mathematics and science. We published these results via journals, and held symposium to discuss the results with practitioners.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の社会的意義は,2020年から一新される学習指導要領にてプログラミング教育が始まることを見据えて,小学校の授業ですぐに活用できる実践例を評価法とともに提案したことである.また,本研究の学術的意義は,提案した実践例に対して先行研究で効果が示されている前後理解比較法等の評価手法を組み合わせて,プログラミング教育における評価の一例を示したことや,先行研究で示されてきた協調学習の利点とプログラミングの利点とを統合することが可能であることを示した点にある.
|
Report
(4 results)
Research Products
(26 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Book] 公認心理師の基本を学ぶテキスト8 学習・言語心理学2019
Author(s)
郷式徹, 西垣順子, 山懸宏美, 遠山紗矢香, 安藤花恵, 伊田勝憲, 石井恒生, 古見文一, 滝口圭子, 石王敦子, 伊丹昌一
Total Pages
215
Publisher
ミネルヴァ書房
ISBN
9784623085835
Related Report
-