Development of Learning Materials for Novices and Learning Science Analysis of Learning Processes
Project/Area Number |
17K17824
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Science education
Educational technology
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Okamoto Masako 京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 特定講師 (50736783)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 教材開発 / プログラミング教育 / 演習 / 初学者 / 学習科学 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to achieve both "promotion of understanding" and "motivation for learning" in programming courses at the introductory phase. It proposed a theoretical framework for the exercises from a learning science perspective. It attempted to concretize it to the extent that it could be reflected in the field of education, such as the development of learning materials and curriculum. In order to achieve this purpose, (1) proposed effective programming courses, (2) developed teaching materials and curriculum, and presented them as a model case of programming courses in higher education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コンピュータプログラミングの入門教育をめぐっては、様々な研究が試みられている反面、プログラミング演習における「理解の促進」と「学習の動機づけの付与」の両立といった観点においては、ほとんど手つかずの状況にあり、また、体系化された指針も示されていなかった。本研究では、学習科学の視点からプログラミング演習の学習教材およびカリキュラムを検証し、導入過程における演習の実施形態について具体的な指針と事例を示したことにより、字義通り入門教育の実践の場で活用に資する研究として、少なからず日本の学校教育におけるプログラミング学習の効果的実施に貢献するものと研究代表者は考えている。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)