Classroom management strategies as a proactive approach for behavioral problems
Project/Area Number |
17K17870
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Clinical psychology
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
Terasaka Akiko 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10760176)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学級経営 / 小学校 / 問題行動 / 教師 / 教員養成 / トレーニング / 学級経営法 / 児童 / 教育系心理学 |
Outline of Final Research Achievements |
Reactive strategies such as reprimands are commonly used to deal with children's behavioral problems in the classroom. They may be affective to stop the problem on the spot, however, often fail to solve the problem fundamentally. Proactive strategies to facilitate adaptive behaviors are needed. This study proposed a classification and real examples of the classroom management strategies based on classroom observations in Japan. Also, we proposed and implemented training sessions of the proactive classroom management strategies for pre-service teachers. The training sessions were found to be effective to increase their teacher efficacy on classroom management.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で分類した学級経営方略は、先行研究で示されているものと概ね同様であったが、これらの方略が日本の学校教師によって実際に使用されていることが確認され、またその実際の使用例を示すことができた。さらにこれらの分類を元にした学級経営法のトレーニングを立案し、教員養成課程の学生を対象に実施したところ、学生の教師効力感に変化が認められ、少しなりとも不安が解消したとの声も多く聞かれた。通常学級に在籍し学習・行動面で困難を示す児童生徒の割合は8.8%とされることからも、 着任後から教室で遭遇するであろう困難に対応するための具体的な手立てを、養成課程において系統的に伝達することには意義があると思われる。
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Report
(7 results)
Research Products
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