• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Intellectual Property Education in School Education Emphasizing Learners' Learning Needs

Research Project

Project/Area Number 17K17920
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima Shudo University (2018-2022)
Yamaguchi Prefectural University (2017)

Principal Investigator

AHAMA SHIHORI  広島修道大学, 経済科学部, 教授 (60711231)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords知的財産教育 / 当事者意識 / 学習教材 / 教材開発 / 創造性活動 / 教育実践 / 学習モデル / 学習ニーズ / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to realize intellectual property education in elementary and secondary education, in which learners can proceed with learning with the attitude of actively participating in a knowledge-based society. In order to promote effective learning, we tried to understand the actual situation of learners using educational psychology methods. Based on these readiness, we have developed educational materials for teaching and learning about intellectual property, educational practice, and learning materials for learning through the creation of intellectual property. Furthermore, the learning effect was verified through educational practice. As a result, it was confirmed that the learners had a sense of ownership and approached learning, and that they had an attitude toward learning on their own initiative. It was effective to fully grasp the learner's situation and incorporate familiar topics into the teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では,2002年経済政策として,知的財産立国宣言が行なわれた。その翌年には継続して各省庁が知的財産に関わる政府方針を示す「知的財産推進計画」が発表されている。その中で,人材育成は常に求められ,社会状況の変容に伴い,必要とされる能力及び資質も変化しているが,経済社会における知的財産の重要性への認識と,学校教育における知的財産の役割とには齟齬が見られる。そこで、今回開発した教材(ビデオ教材も含む)は,身近な題材から知的財産を学び,主体的な関わりが期待されるとともに,知的財産について制度的な理解のみならず,創造性を生かした学習場面も想定し,人材育成の側面に寄与する学術的意義が確認できる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 知識構成型ジグソー法を用いた実践的著作権教育2021

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      PATENT

      Volume: 74(13) Pages: 86-93

    • NAID

      40022773987

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的財産学習における過去の学習経験が与える影響に関する探索的研究 : 対応分析にもとづいて2020

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      産学連携誌

      Volume: 16(2) Pages: 69-76

    • NAID

      130007882500

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポートフォリオ分析を用いた知的財産に関する授業実践 : 中学校技術科での事例2020

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      経済科学研究23

      Volume: 2 Pages: 1-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生の情報モラルに対する意識に関する研究2020

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      テクノロジー教育

      Volume: 10 Pages: 16-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育における知的財産学習が与える職業観への影響に関する研究 : 産学連携教育の観点より2019

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      産学連携学会誌 15

      Volume: 2 Pages: 73-82

    • NAID

      130007806327

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的財産学習における反転授業の取組と質的分析に基づいた学習成果2019

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      パテント

      Volume: 72 Pages: 69-77

    • NAID

      40021885459

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報社会における知的財産学習の適時性に関する探索的研究‐「学習者ニーズ」に着目して‐2019

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      CIEC研究会報告集

      Volume: 10 Pages: 59-62

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 形成的評価を用いた知的財産学習における教育実践― ルーブリック評価を活用した学習2019

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      産学連携学

      Volume: 15(1) Pages: 50-55

    • NAID

      130007642972

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ピクトグラムを用いた情報コミュニケーションの教育実践2019

    • Author(s)
      阿濱茂樹 阿濱志保里 Sennek Andrew
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践センター研究紀要

      Volume: 47 Pages: 153-158

    • NAID

      120006776630

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 質的分析に基づいた知的財産学習における学習意識に関する研究-知的財産学習の授業前後の比較-2019

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      経済科学研究

      Volume: 22(2) Pages: 73-84

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学初年次教育における過去の知的財産学習経験の影響に関する研究2018

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      日本知財学会誌

      Volume: 15(1) Pages: 51-62

    • NAID

      40021613705

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 質的分析に基づいた知的財産に対する学習意識の解明:―理工系学部生の調査結果より―2018

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      産学連携学

      Volume: 14(2) Pages: 31-40

    • NAID

      130007393869

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校における知的財産教育の学習カリキュラムの開発2018

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      Selected papers from the CIEC academic meeting2018

      Volume: 9 Pages: 17-22

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的財産に関する産業推進政策から学校教育行政への展望2017

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      PATENT70号

      Volume: 13 Pages: 75-85

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的財産学習における反転授業の学習成果に関する研究2017

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      Computer & Education Vol.42

      Volume: 1 Pages: 49-54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 大規模調査に基づく知的財産教育の現状2017

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      日本知財学会13巻

      Volume: 3 Pages: 56-64

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的財産教育における反転授業の導入と学習効果2017

    • Author(s)
      阿濱志保里
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌 Vol.34

      Volume: 2 Pages: 202-207

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi