Project/Area Number |
17K17972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Learning support system
Educational technology
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Research Institution | Osaka University of Arts |
Principal Investigator |
Kizuka Ayumi 大阪芸術大学, 芸術学部, 准教授 (60510584)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ユーザ・センタード・エンジニアリング / 学習効果測定 / 教育工学 / エンジニアリング教育 / デザイン教育 / 情報システム / ワークショップ |
Outline of Final Research Achievements |
Defining the problem and thinking of a solution to the problematic situation in front of them is a necessary problem-solving skill for engineers today. This study defines this as User-Centered Engineering (UCE) skills, and designed a UCE education program that incorporates "skills to change perspectives" and "skills to find and the understand situation from subjects at hand" that are elements of design education. Using UX design techniques, we developed a "Learning Experience Map" to visualize the learner's experience. The degree to which the educational content and the learner's perspective learning matched was quantitatively evaluated by text mining. While actually implementing the four-year educational program, we were able to improve it as a more effective educational program from the learner's perspective.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではエンジニアを対象として、社会の課題を明確化し解決法を考えるための教育プログラムを開発した。これまでデザイン教育で行われていた観察力・発想力・表現力を鍛える教育を、デザインの基礎教育を受けていない学習者でも分かるよう再設計した。これを他分野の学習者に応用することで、様々な分野の専門家がスキルを身につけ、社会全体の課題解決力を高めることに貢献できる。 また、本研究ではエンジニアリングとデザインという異なる分野の知見を結びつけることで学習者の学びを可視化する方法を開発した。「学びのエクスペリエンスマップ」を用いることで様々な教育に潜む課題を明らかにし、現在の教育改善に貢献できる。
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