• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matching of the Subject and the Predicate in Japanese Language Learner's Writing: Basic Research to Improve the efficiency of Writing Instruction and Learning

Research Project

Project/Area Number 17K17989
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Foreign language education
Research InstitutionHiroshima University (2020-2021)
Tokyo Metropolitan University (2017-2019)

Principal Investigator

Koguchi Yukiko  広島大学, 大学院人間社会科学研究科, 准教授 (70758268)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語教育 / ねじれ文 / モナリザ文 / 主述の不一致 / 作文 / YNUコーパス / 教科書分析 / 名詞述語文 / 日本語教科書 / 母語の影響 / 日本語学習者の作文の問題点 / 習得 / 日本語学習者の作文の問題 / 第二言語習得 / 教材 / 日本語学習者の作文 / 教材分析 / 作文収集 / 日本語教育学 / 作文指導
Outline of Final Research Achievements

We discuss two of the results of this research project. One is Koguchi (2017a,b). In this paper, I clarified how noun predicate sentences that take abstract and formal nouns as their subjects, which tend to become "NEJIRE-BUN" in composition, are treated in elementary and intermediate Japanese textbooks.
The other is Koguchi and Yamada (2020). In this paper, they investigated the subject-predicate correspondence defects that appear in the compositions of advanced learners of Japanese and pointed out that some of the defects are apparently similar to those found in native Japanese-speaking children, but that the learners' defects may be influenced by their native language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育において具体的な対策がとられてこなかった「主述の対応関係の不具合(ねじれ文)」について、本研究では学習者の実際の作文から主述の不具合と見られる文を抽出し、その特徴を分類・考察することで、母語が影響している可能性を指摘した。また、初級・中級教科書において、ねじれ文を引き起こしやすいとされる抽象名詞や形式名詞を主題にとる名詞述語文がどのように扱われているかを調査し、その偏りを指摘した。こうした成果は今後のに日本語教育における「主述の対応関係の不具合(ねじれ文)」に関する研究や、日本語教科書の記述・例文の扱いなどに活かすことができるものである。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 初級日本語教科書で「てあげる」はどう扱われているのか2022

    • Author(s)
      小口悠紀子・帖佐幸樹
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 上級日本語学習者の作文に現れる「主述の対応関係の不具合」の実態―作文指導・学習の効率化を目指すための基礎研究 ―2021

    • Author(s)
      小口悠紀子・山田実樹
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 12 Pages: 181-196

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "Expressions to describe an unexpected event in intermediate learners’writing:A comparison with oral story telling tasks"2018

    • Author(s)
      Koguchi Yukiko
    • Journal Title

      EAJS2017 15th International Conference of the European Association for Japanese Studies

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「話す」と「書く」という課題の違いが中級学習者の語りに及ぼす影響―個人内における接続表現の変異に着目して―2018

    • Author(s)
      小口悠紀子
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初・中級教科書における名詞述語文「(抽象・形式名詞)は~ことです。」の扱い-学習者の作文に現れるねじれ文の問題から-2017

    • Author(s)
      小口悠紀子
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 37 Pages: 121-136

    • NAID

      120006546474

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初級日本語教科書にあらわれる名詞述語文について―導入・練習を例に―2017

    • Author(s)
      小口悠紀子
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 513-7 Pages: 19-31

    • NAID

      40021393851

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初級日本語教科書における授受補助動詞「てあげる」の扱い ―「恩着せがましさ」への配慮に着目して―2021

    • Author(s)
      小口悠紀子・帖佐幸樹
    • Organizer
      日本語・日本語教育研究会第13回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] タスクベースの日本語指導-第二言語習得理論に基づく授業実践-2018

    • Author(s)
      小口悠紀子
    • Organizer
      ポーランド日本語教師会、ワルシャワ大学(ポーランド)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Expressions to describe an unexpected event in intermediate learners’ writing:A comparison with oral story telling tasks2017

    • Author(s)
      Koguchi Yukiko
    • Organizer
      EAJS2017 15th International Conference of the European Association for Japanese Studies,The Universidade NOVA(ポルトガル)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者を対象とした第二言語習得研究の理論と方法2017

    • Author(s)
      小口悠紀子
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会、西安外国語大学(中国)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi