• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Practice of psychoeducation to maintain and promote social support exchanges for preventing depression

Research Project

Project/Area Number 17K18157
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Educational psychology
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare (2020-2021)
Nihon University (2017-2019)

Principal Investigator

Kameyama Akiko  国際医療福祉大学, 医療福祉学研究科, 講師 (70771252)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsソーシャル・サポート / 心理教育 / 抑うつ予防 / 家族・友人関係 / 社会的スキル / サポートに関する社会的スキルの向上 / サポートに関する自己効力感の向上 / ソーシャルサポート / サポート介入 / 対人関係 / 抑うつ / ストレス対処 / 社会系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a psychoeducational practice to maintain and promote support exchanges with family and friends for preventing depression. We developed four sessions, based on previous studies, and they were conducted as part of a psychology class at a women's university. Through the psychoeducational practice, psycho-behavioral indicators regarding social support exchanges were measured; self-efficacy regarding support exchanges, perceived and provision of social support from family and friends, and social skills. The intervention group received psychoeducational sessions and the contrast group included students who did not take this class. A latent curve model was tested and the results showed that some indicators in the intervention group were more likely to improve after attending the sessions when compared to the contrast groups. It is expected that by widely utilizing psychoeducation based on this study for those who have problems with family / friend relationships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

周囲からの様々なサポートは,ストレスを緩衝し,抑うつの予防になることがわかっている。本研究の目的は,抑うつ予防のため,「自分は家族や友人からサポートを得られる」というサポート期待を高める介入ワークの原型を作成することであった。
本研究から,介入ワークによって家族・友人とのサポートのやりとりに肯定的な変化が生じる可能性が示唆された。また,日常でも学んだ内容を実践していくことで,さらにサポート関係を強化できる可能性がある。以上から,今後このワークをもとにした心理教育を家族・友人関係に課題を抱えた者に広く活用していくことで,日常の家族・友人関係の維持だけでなく,抑うつ予防につなげることが期待される。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 「新型うつ」の特徴を有する社員は上司・同僚からどのような印象や態度を抱かれやすいか:一般企業の管理職・非管理職を対象としたビネット調査から2021

    • Author(s)
      亀山 晶子, 山川 樹, 村中 昌紀, 坂本 真士
    • Journal Title

      産業・組織心理学研究

      Volume: 34(2) Pages: 165-177

    • NAID

      40022651115

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] なぜ「新型うつ」は周囲から援助されにくいのか : 援助行動生起プロセスの検討2019

    • Author(s)
      亀山 晶子,山川 樹,村中 昌紀,坂本 真士
    • Journal Title

      日本大学文理学部人文科学研究所 研究紀要

      Volume: 98 Pages: 111-124

    • NAID

      40022066765

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ネガティブな印象を持つ相手へのサポートを増やすための教育的試み2021

    • Author(s)
      亀山晶子
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 家族・友人へのサポート期待に焦点を当てた心理教育の効果2019

    • Author(s)
      亀山晶子,及川恵,坂本真士
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] サポート期待の向上に影響する認知・行動的要因は何か:心理教育プログラム受講者データの分析から2018

    • Author(s)
      亀山晶子・及川恵・坂本真士
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi