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Inertia of Brand Management

Research Project

Project/Area Number 17K18167
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Management
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Otake Mitsutoshi  明治学院大学, 経済学部, 准教授 (40635356)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsブランド・アイデンティティ / ブランド・イメージ / 正統性 / 組織慣性 / シェアリング / アイデンティティ / 資源動員 / ルーティン / 所有 / 共有 / ブランドの正統性 / 経営学
Outline of Final Research Achievements

This study examined the process by which organizational inertia related to marketing activities is strengthened or weakened. Specifically, the study clarified the process by which brand identity, or brand authenticity, is searched by consumers, how this authenticity gives rise to organizational inertia, and the conditions under which it is mitigated. In particular, it was identified that one of the conditions under which organizational inertia can be mitigated is to go back to the origins of the organization or brand and reconstruct it anew with a brand identity that is adapted to the current market context.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、ブランドの正統性が社会において構築されるプロセスとそれが組織にネガティブな影響をもたらしてしまう側面、という消費とマーケティングとの接点に着目した点にある。強いブランドとはそもそも何を意味するのか、そして強いブランドを持つが故に生じる企業の課題を明らかにし、その課題に対するアプローチを検討したところに、本研究の最大の意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Organizational Inertia and Brand Management: The Growth of the Firm by Re-Creating Brand Identity2018

    • Author(s)
      大竹光寿
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 21 Issue: 2 Pages: 1-15

    • DOI

      10.5844/jsmd.21.2_1

    • NAID

      130007386458

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 企業によるブランドの創造的原点回帰と消費者による原点の知覚:ブランドヘリテージを通じた正統性の構築2018

    • Author(s)
      大竹光寿
    • Journal Title

      明治学院大学経済研究

      Volume: 155 Pages: 47-59

    • NAID

      40021695013

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ブランドマネジメントに関する慣性の強化と緩和:創造的原点回帰によるブランドのあるべき姿の再構築2017

    • Author(s)
      大竹光寿
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 37(2) Pages: 96-111

    • NAID

      130007801735

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 質的研究の課題と可能性2017

    • Author(s)
      大竹光寿
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 1からの消費者行動〈第2版〉2020

    • Author(s)
      松井 剛、西川 英彦
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502333415
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 1からのデジタル・マーケティング(13章担当)2019

    • Author(s)
      西川英彦・澁谷覚 編著
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      碩学舎
    • ISBN
      9784502289910
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

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